AI-agenter – så blir AI en självständig resurs som gör jobbet åt dig

Vill du ta nästa steg i att använda AI – inte bara som skriv- och analysverktyg – utan som en aktiv resurs som kan arbeta självständigt? Under denna utbildning får du lära dig att själv skapa och använda AI-agenter (verktyg som finns inbyggt i till exempel ChatGPT) för att hämta information, planera, analysera, sammanställa rapporter och koppla ihop olika system, efter dina behov.

💵 Pris: 11 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-17.00

🗓️ Anmälan till 3 december 2025, Stockholm ->
🗓️ Anmälan till 11 december 2025, Stockholm -> 
🗓️ Anmälan till 20 januari 2026, Stockholm ->

Du får lära dig

  • Hur AI-agenter fungerar och vad som skiljer dem från traditionella AI-verktyg
  • Att skapa och styra AI-agenter för att utföra specifika uppgifter steg för steg
  • Hur du kan integrera AI-agenter med andra verktyg och plattformar (kalendrar, dokument, molntjänster med mera)
  • Att schemalägga återkommande uppgifter som analyser, rapporter eller informationsinsamling
  • Vanliga misstag – och hur du undviker dem
  • Säkerhet, etik och hur du behåller kontrollen över agenternas beslut

    Vem riktar sig kursen till?

    Utbildningen riktar sig till dig som:

    • Vill frigöra tid från repetitiva uppgifter
    • Arbetar med information, analys, administration eller kommunikation
    • Har behov av att integrera data från flera system i ditt arbete
    • Leder projekt eller team och vill förstå hur AI kan ta en aktiv roll i arbetsprocessen
    • Vill lära dig att använda AI på ett säkert, strukturerat och effektivt sätt

    Mål med utbildningen

    Att du som deltagare ska få:

    • En tydlig förståelse för vad AI-agenter är och vad de kan göra i praktiken
    • Förmågan att sätta upp och använda AI-agenter för egna behov
    • Kunskap om hur du kopplar ihop AI-agenter med andra verktyg för att skapa smarta arbetsflöden

      Kursledare

      Karin Hamberg Stén

      Karin Hamberg Stén är AI Prompting Specialist och AI-konsult med huvudområdena prompt engineering, optimering och tillväxtstrategier. Hon har en bakgrund inom affärs- och produktutveckling, e-handel och marknadsföring från techbolag i New York, Tokyo och Stockholm. Utöver många års erfarenhet på tech startups och scaleups, har hon även arbetat med kunder som Adidas, Berghs, Bluewater, Alla kvinnors hus, Linköpings universitet, SL, och Folktandvården. Hon har även kuraterat Sveriges första AI-konstutställning.

      Läs mer

      Nicole Boman

      Nicole Boman är AI Prompting Specialist och AI-konsult på Studio Stén, en generativ AI-studio som hjälper företag att förstå och implementera generativ AI. Hon har drivit en digital byrå där hon jobbat med framstående e-handelsaktörer, såsom Nelly, Hatstore, Safira och Johnells. Med en gedigen bakgrund inom projektledning, growth marketing, e-handel, strategi och innehållsskapande, har hon även specialiserat sig på AI-driven data- och marknadsanalys där hon med stöd av generativ AI hjälpt företag att analysera, visualisera och dra djupare insikter från marknadsdata och konsumentbeteenden.

      Läs mer

      Program

      09.00 Introduktion till AI-agenter

      • Vad är en AI-agent och hur fungerar den?
      • Från traditionell AI till självgående agenter

      09.30 Grundläggande principer

      • Hur agenter planerar och utför uppgifter
      • Exempel: analys, rapportering, informationssökning

      10.30 Kaffe

      10.45 Verktyg och funktioner

      • Olika typer av AI-agenter och deras användningsområden
      • Introduktion till integrationer med kalendrar, dokument och molntjänster

      11.15 Att skapa uppgifter

      • Hur du styr en agent med tydliga instruktioner
      • Att schemalägga återkommande analyser eller rapporter

      12.00 Lunch

      13.00 Workshop: Automatisera arbetsuppgifter

      • Praktiska övningar i att använda AI-agenter för att hantera information
      • Testa på att koppla en agent till en informationskälla

      14.00 Workshop: Integrera system

      • Exempel på hur AI-agenter kan hämta, sammanställa och analysera data från flera källor
      • Diskutera möjligheter i deltagarnas egna arbetsflöden

      15.00 Fika

      15.15 Säkerhet och kontroll

      • Hur du behåller överblick och bestämmer vad agenter får och inte får göra
      • Etiska överväganden att ta hänsyn till

      16.15 Framtidens AI-agenter

      • Möjligheter och begränsningar
      • Hur tekniken kan förändra arbetslivet

      16.30–17.00 Sammanfattning och frågor

      • Dagens lärdomar, diskussion och kursavslut

      Obs! Utvecklingen går fort inom det här området, så det kan hända att kursinnehållet justeras och uppdateras något innan kursen hålls.

      Kontakta oss:

      Erik Jespersen
      breakit@bonnierakademi.se

      Telefon: 070-426 05 35

      Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

      Vanliga frågor och svar:

      Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

      Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
      Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

      Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

      Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

      På vilken adress hålls kursen?

      För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

      Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

      På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

      Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

      Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

      Var hittar jag kursmaterialet?

      Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

      Var hittar jag mitt kursintyg?

      Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.