AI i praktiken – för marknadsförare


Denna utbildning handlar om hur du kan använda AI i marknadsföringen – för att producera innehåll, göra research och analyser, ta fram strategier, analysera konkurrenter, distribuera och optimera kampanjer. Du får kunskap om vilka AI-verktyg som finns och hur du kan använda dem. Vi lägger stor vikt vid hur AI-verktygen fungerar och hur du ska använda den kunskapen när du promptar för att få det resultat du vill ha.


👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm, Online
💵 Pris: 10 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-17.00

🗓️ 5 mars 2024, Stockholm  ->

🗓️ 12 mars 2024, Online ->

🗓️ 25 april 2024, Stockholm ->

Du får lära dig

  • Ekosystemet av AI-verktyg och hur dessa hänger ihop (och inte)
  • Hur du kan använda AI för att ta fram strategier, skapa innehåll och optimera distribution av marknadsaktiviteter
  • Hur du promptar för att få det resultat du önskar med AI-verktygen
  • Vad som är viktigt att tänka på när du ställer frågor
  • Hur AI-verktygen fungerar och hur du kan använda den kunskapen för att få mer kreativa resultat
  • Hur du skapar texter, bilder, video och webbplatser/landningssidor med olika AI-verktyg
  • Hur du kan göra målgruppsanalyser och segmentering med hjälp av AI
  • Att analysera konkurrenternas närvaro i digitala kanaler med verktyg
  • Att skapa kampanjtaktik med innehållsverktyg för idégenerering
  • Vilka användbara AI-funktioner som finns i de verktyg du redan använder (till exempel annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system)

Vem riktar sig kursen till?

Marknadschefer, marknadskoordinatorer, marknadsassistenter, digital marketing manager och småföretagare.

Mål med utbildningen

Att du som deltagare ska få:

  • Förståelse för ekosystemet av AI-verktyg, hur de hänger ihop och fungerar
  • Metoder för att ställa AI-verktygen de rätta frågorna
  • Förmåga att prompta/iterera i AI-verktyg för att nyttja kreativitet och skapa material
  • Mer ut av de verktyg som du redan använder genom att nyttja deras AI-lösningar
  • Förståelse för plattformarnas AI vid distribution av marknadsföring

Kursledare

Sara Öhman

Sara Öhman har under 15 år arbetat med flertalet marknadsorganisationer och dess utveckling av digitala kanaler, till exempel Etihad Airways, Getinge, International Comittee of Red Cross och Asics. Idag verkar hon som fristående konsult med att stötta marknadsansvariga och deras chefer i att utveckla arbetet med moderna marknadsföringsmetoder och ställa om till ett mer datadrivet arbetssätt, där arbetet med AI är en självklar del i att utveckla verktygslådan.

Läs mer

Program

09.00 Presentation av kursledare, deltagare och intro till kursen

09.15 Så börjar du arbeta med AI

En introduktion till AI inom marknadsföring med en inblick i hur ekosystemet ser ut där vi går igenom:

  • Hur de olika verktygen hänger ihop - OpenAI, ChatGPT, Sidney, Bard med flera
  • Förmågan att ställa de rätta frågorna – genomgång av hur du bli bra på att formulera dig för en chat-motor för att få tillräckligt insiktsfulla och unika svar

10.15 Kaffe

10.30 Workshop: Målgruppsanalys, segmentering och konkurrensanalys med hjälp av AI

Vi tar fram målgruppsanalyser med hjälp av AI och genomför:

  • Insiktsarbete för målgruppssegmentering, exempelvis med Databricks
  • Får koll på konkurrenterna och deras framväxt i digitala kanaler med verktyg som till exempel Competitors.app

12.00 Lunch

13.00 Skapa kampanjinnehåll med AI – prompta för att sätta din egna prägel

Verktyg som bygger på att AI inte spottar ur sig perfekta förslag per automatik – du måste bli en duktig beställare och ha en god förståelse för hur verktygen arbetar för att kunna få ut det innehåll som du vill ha. Under detta pass går vi igenom:

  • Hur du arbetar med promptning för ett mer kreativt resultat genom att prompta inom olika språk- och stilmodeller
  • Skapa kampanjtaktik och höja kvalitén på marknadsaktiviteter – vi tar hjälp av innehållsverktyg för idégenerering, som exempelvis Memorable.io

14.00 Workshop: Skapa en kampanj med AI-verktyg

Vi använder AI-verktyg för att skapa en fiktiv kampanj och skapar tillhörande video, bilder, texter, ljud och landningssidor. Vi kommer:

  • Skapa texter – exempelvis med Jasper.io
  • Skapa bilder – exempelvis med Mid-journey och Dall-E
  • Skapa video – exempelvis med Synthesia
  • Skapa webbplatser/landningssidor – exempelvis med Durable

15.00 Fika

15.15 Optimera och distribuera i de marknadsföringsverktyg som du redan använder

De flesta plattformar vi jobbar med som marknadsförare har redan idag någon form av AI-verktyg, till exempel annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system. Under detta pass går vi igenom de vanligaste funktionerna som du kan använda dig av redan idag:

  • Hur AI kan hjälpa oss att nå ut på olika medieplattformar och nyttja AI för att nå ut bättre på platser där vi annonserar (vi använder Meta-annonsering som exempel)
  • AI i ditt marketing automation-system
  • Rapportera och optimera med hjälp av AI – skapa insikt inför kommande marknadsaktiviteter, med exempelvis Clari

16.30 Sammanfattning med tid för frågor

17.00 Kursen avslutas

Obs! Utvecklingen går fort inom det här området, så det kan hända att kursinnehållet justeras och uppdateras något innan kursen hålls.

Kontakta oss:

Erik Jespersen
breakit@bonnierakademi.se

Telefon: 070-426 05 35

Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

Vanliga frågor och svar:

Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

På vilken adress hålls kursen?

För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

Var hittar jag kursmaterialet?

Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

Var hittar jag mitt kursintyg?

Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.