Program
09.00 Presentation av kursledare, deltagare och intro till kursen
09.15 Så börjar du arbeta med AI
En introduktion till AI inom marknadsföring med en inblick i hur ekosystemet ser ut där vi går igenom:
- Hur de olika verktygen hänger ihop - OpenAI, ChatGPT, Microsoft CoPilot och Gemini med flera
- Förmågan att ställa de rätta frågorna – genomgång av hur du bli bra på att formulera dig för en chat-motor för att få tillräckligt insiktsfulla och unika svar
10.15 Kaffe
10.30 Workshop: Målgruppsanalys, segmentering och konkurrensanalys med hjälp av AI
Vi tar fram målgruppsanalyser med hjälp av AI och genomför:
- Insiktsarbete för målgruppssegmentering, exempelvis med PowerBI och AskCSV
- Får koll på konkurrenterna och deras framväxt i digitala kanaler med verktyg som till exempel Competitors.app
12.00 Lunch
13.00 Skapa innehåll med AI – prompta för att sätta din egna prägel
Verktyg som bygger på att AI inte spottar ur sig perfekta förslag per automatik – du måste bli en duktig beställare och ha en god förståelse för hur verktygen arbetar för att kunna få ut det innehåll som du vill ha. Under detta pass går vi igenom:
- Hur du arbetar med promptning för ett mer kreativt resultat genom att prompta inom olika språk- och stilmodeller
- Skapa kampanjtaktik och höja kvalitén på marknadsaktiviteter – vi tar hjälp av innehållsverktyg för idégenerering,
14.00 Workshop: Skapa en kampanj med AI-verktyg
Vi använder AI-verktyg för att skapa en fiktiv kampanj och skapar tillhörande video, bilder, texter, ljud och landningssidor. Vi kommer:
- Skapa texter – exempelvis med rytr.cm
- Skapa bilder – exempelvis med Firefly, MidJourney och Dall-E
- Skapa video – exempelvis med Runway och Synthesia
15.00 Fika
15.15 Optimera och distribuera i de marknadsföringsverktyg som du redan använder
De flesta plattformar vi jobbar med som marknadsförare har redan idag någon form av AI-verktyg, till exempel annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system. Under detta pass går vi igenom de vanligaste funktionerna som du kan använda dig av redan idag:
- Hur AI kan hjälpa oss att nå ut på olika medieplattformar och nyttja AI för att nå ut bättre på platser där vi annonserar (vi använder Meta-annonsering som exempel)
- AI i ditt marketing automation-system
- Rapportera och optimera med hjälp av AI – skapa insikt inför kommande marknadsaktiviteter, med exempelvis Clari
16.30 Sammanfattning med tid för frågor
17.00 Kursen avslutas
Obs! Utvecklingen går fort inom det här området, så det kan hända att kursinnehållet justeras och uppdateras något innan kursen hålls.