Premiär för Breakits nätverk CMOs in tech – nu skapar vi Sveriges bästa marknadschefer

Att vara marknadschef i techbranschen kan vara väldigt kreativt och stimulerande, men också utmanande och ibland väldigt tufft. Pressen på att konstant vara snabbfotad och nytänkande i ett ständigt föränderligt medielandskap är minst sagt utmanande. På ett snabbväxande bolag gäller det dessutom att hela tiden ligga steget före den – ofta väldigt medvetna – kunden. 

Känner du igen utmaningarna? Då har vi glada nyheter – för nu lanserar Breakit ett nytt nätverk för dig – CMOs in tech!

Här ger vi dig en plattform att träffa andra marknadschefer, utbyta erfarenheter, lära av andra i samma sits – och inte minst få ett forum som bara är för dig. Genom att dela både lärdomar och misstag tror vi att vi kan utvecklas i våra roller – och samtidigt bygga ett starkt varumärke. 

Konkret innebär det sex fysiska frukostträffar i Stockholm under ett år, med fokus på olika ämnen. Vill du kan du vara med digitalt, och skulle restriktionerna ändras har vi såklart en alternativ plan. Till varje träff bjuder vi in en gäst som har varit drivande och framgångsrik i att leda vassa marknadsavdelningar, eller varit med och byggt starka marknadsstrategier och varumärken. Därefter diskuterar vi i små grupper frågor kopplade till temat, liksom dina egna utmaningar. Du får också tillgång till en sluten Slack-grupp att fortsätta diskussionen i mellan träffarna.

Några av ämnena i nätverket under året:

  • I en föränderlig tid är utmaningen att fånga målgruppens förändrade köpmönster och beteende konstant. Går det att dra nytta av detta – och kanske istället för att se det som en utmaning försöka få det ändrade beteendet att tillföra värde i marknadsstrategin?
  • Idag gäller det att kunna jobba agilt och flexibelt för att kunna möta kunderna där de befinner sig i sitt konsumentbeteende. Hur säkerställer vi processerna för att snabbt kunna agera i dessa situationer – med rätt budskap i rätt tid?
  • Mediemixen 2021 – hur hittar vi den bästa möjliga mixen av kanaler för en stark och sammanhållen kommunikation? Förändringstakten för mediekonsumption är större än någonsin just nu och det ställer högre krav på bolag som vill ligga i framkant. Clubhouse och TikTok är bara ett par av de senaste kanaltrenderna. Utmaningen? Hur prioriterar vi rätt kanaler för att maxa synligheten – på ett kostnadseffektivt sätt? Särskilt i spår av pandemin, som för många inneburit stora nedskärningar på marknadsbudgeterna.
  • “Data är det nya guldet” – men hur drar vi nytta av den på riktigt? Det har aldrig funnits så stora möjligheter att mäta sin målgrupp, sina kunder och besökare som nu. Samtidigt kommer det regleringar och direktiv som ställer högre krav på hur vi redovisar datan och faktiskt meddelar kunderna om vilken information vi samlar in. Och stora mediejättar som Google, Facebook och Apple sitter på stora maktpositioner som gör det ännu svårare. Då blir det desto viktigare för bolag att idag äga och driva sina egna mediekanaler och på ett kontrollerat sätt samla in data och information om kunderna. Men hur omvandlar vi datan till insikt som resulterar i något konkret – som bättre kundupplevelse eller ökade resultat?
  • Globalisering. Även om man har en stark varumärkesposition på hemmamarknaden i Sverige är det ingen självklarhet att den positionen kvarstår när man expanderar till nya marknader. Så hur skapar man 2021 varumärkeskännedom på en (eller kanske flera) marknader om man lanserar på flera ställen samtidigt?
  • Och självklart – innehåll. Utan innehåll som engagerar och slår igenom bruset så har vi ingenting. Så hur hittar vi motivation och inspiration till att ständigt vara kreativ och nytänkande? 

CMOs in tech är för dig som:

  • Är marknadschef på ett techbolag
  • Vill få de viktigaste nycklarna för hur du framgångsrikt leder en marknadsavdelning, både genom teori men också genom att träffa de som stått inför samma utmaningar som du nu står inför
  • Söker ett forum för utveckling i din roll och ditt ledarskap
  • Vill träffa likasinnade och på djupet få diskutera de frågor du bär på just nu

Moderator för nätverket är marknadsexperten Erik Modig, som också är en av Sveriges främsta experter på kommunikation och kundpsykologi, både inom forskarvärlden och näringslivet.

Varmt välkommen att vara med – platserna är begränsade och vi släpper endast 50 medlemsskap i detta läge.

Året med CMOs in tech

Vi drar igång i augusti 2021. I medlemskapet ingår sex nätverksträffar under året, som varje gång gästas av en topprofil inom tech-världen. Dessutom blir det en del bonusträffar mellan tillfällena.

Träffarna sker på plats i Stockholm, men för dig som inte kan (eller vill) delta på en fysisk träff, kommer det att finnas digitala alternativ. Det gäller också om restriktionerna ändras.

Du får också ta del av exklusivt material, särskilt framtaget för nätverket under året – direkt till din mejl.

Medlemskapet för 2021 kostar 24 900 kr ex moms. Just nu har vi Super Early Bird-pris för 19 500 kr ex moms!

Gör intresseanmälan idag (den är inte bindande). Vi går igenom alla anmälningar löpande och kontaktar dig därefter för vidare information.

Gäster på nätverksträffarna

Susanne Rönnqvist Ahmadi
Internationell marknadschef, Hubspot

Susanne Rönnqvist Ahmadi har över 20 års erfarenhet av att ha jobbat med marknadsföring i techbranschen. Hon har under de senaste åren haft höga chefspostioner inom marknadsföring på en rad heta techbolag – senast på Klarna. För drygt ett år sedan fick Susanne Rönnqvist Ahmadi ett samtal från ett av världens största och mest hajpade techbolag – mjukvarujätten Hubspot ville att hon skulle bli chef för bolagets globala marknadsföring.

Susanne har en bakgrund som kickboxare – med ett SM-guld i bagaget – något som lärt henne att fokusera och varit en bidragande faktor i hennes framgångsrika karriär.

Läs mer

David Sandström
CMO, Klarna

David Sandström har gjort en raketkarriär efter åren på Handelshögskolan i Stockholm och som 29-åring blev han rekordung vd för Sveriges hetaste reklambyrå DDB.

Idag är David CMO på Klarna – Europas högst värderade fintech-unicorn och världens fjärde största. David är inte bara hjärnan bakom Klarnas varumärkes-transformation de senaste åren, utan ligger även bakom det spektakulära samarbetet med rapartisten Snoop Dogg och satsningen på Super Bowl – något som på riktigt satt Klarna på kartan i USA.

Läs mer

Johanna Fagerstedt
CMO, Quinyx

Johanna Fagerstedt är marknadschef på snabbväxaren Quinyx, som är ett av Sveriges mest framgångsrika B2B-bolag. Förutom en snabb tillväxtresa på hemmafront har de nu lyckats bli en internationell scaleup med kunder i 40 länder och Johanna har gått från att vara ensam på marknadssidan, till att idag ha ett internationellt team utspritt över flera länder. Hon är en stark profil inom det svenska SaaS-communityt och en viktig kulturbärare på Quinyx – till exempel har hon varit med och myntat det egna begreppet och arbetssättet “smarketing” – en fusion av sälj och marknadsföring som varit en vinnande faktor för bolaget.

Johanna sitter också i styrelsen för marknadsföreningen i Stockholm och har tidigare vunnit priset årets marknadsförare på Linkedin.

Läs mer

Victoria Appelqvist
CMO, iZettle

Victoria Appelqvist är en riktig tungviktare inom marknadsföring. Hon har tidigare varit marknadschef på storbolag som Tre, Stadium och Samsung. Som marknadschef på Stadium var hon med och tog fram varumärkets nya butikskoncept Stadium Pulse och utseddes då till Sveriges Bästa Marknadschef inom kategorin sporthandel. På Tre sjösatte hon reklamkonceptet "Ha ett bra uppkopplat liv”. Hon har även varit med och lett Tre inhousebyrå, vilket är en av Sveriges största. Där genomförde hon dessutom en omorganisation av marknadsavdelningen.

Numera är hon CMO på PayPal-ägda iZettle – ett av Sveriges absolut hetaste fintech-bolag.

Läs mer

Erik Modig

Erik Modig är ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, och en av Sveriges främsta experter kring kundpsykologi, marknadsstrategi och kommunikation. Han delar sin tid mellan att skriva och föreläsa om de senaste teorierna och metoderna bakom hur kommunikation förändrar människors val. Hans senaste bok “Bang for the buck” blev 2017 utsedd till Årets Marknadsföringsbok i Sverige.

Erik Modig kommer att moderera alla nätverksträffar i CMOs in tech.

Läs mer

Nätverksträffar

27 aug 2021, 09.00-11.00
Med Susanne Rönnqvist Ahmadi, Hubspot

Läs mer

8 okt 2021, 09.00-11.00
Med David Sandström, Klarna

Läs mer

12 nov 2021, 09.00-11.00
Med Johanna Fagerstedt, Quinyx

Läs mer

10 december 2021
09.00-11.00

Läs mer

18 feb 2022, 09.00-11.00
Med Victoria Appelqvist, Zettle

Läs mer

1 april 2022
09.00-11.00

Läs mer

Arrangeras av:

Breakit
event@breakit.se

Breakit är Sveriges nyhetssajt om det nya näringslivet. Vi har på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden med 200 000 unika läsare varje vecka.