Företagsförvärv steg för steg – så lyckas du

Denna utbildning handlar om hur du genomför framgångsrika företagsförvärv i praktiken. Du får lära dig hur du identifierar, analyserar och utvärderar relevanta förvärvsobjekt, hur du taktiskt närmar dig potentiella säljare och vad du ska fokusera på i en due diligence. Vi går även igenom hur du säkerställer att du kommer till avslut, olika transaktionstyper, får ett så bra pris som möjligt och olika sätt att finansiera förvärvet.

Många uppfattar förvärvsprocessen som komplex, riskfylld och dyr, vilket det inte alltid måste vara. I denna utbildning får du lära dig hur du steg för steg lyckas med företagsförvärv och får med dig taktiska och praktiska tips som säkerställer att du är konkurrenskraftig och effektiv genom hela processen.

👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm
💵 Pris: 11 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-16.30

🗓️ Anmälan till 11 juni 2025, Stockholm  ->

🗓️ Anmälan till 26 november 2025, Stockholm ->

Du får lära dig

  • Hur du identifierar potentiella förvärvsobjekt
  • Hur du utvärderar och analyserar ett bolag
  • Hur du taktiskt närmar dig potentiella säljare
  • Olika typer av förvärvsprocesser och hur de går till steg för steg
  • Vilken typ av due diligence som behöver göras och hur det påverkar en eventuell värdering och prisförhandling
  • Hur du får ett så bra pris som möjligt
  • Hur du får avslut i affären och genomför förvärvet
  • Olika sätt att finansiera förvärvet, exempelvis med eget kapital eller bankfinansiering
  • Olika transaktionstyper och dess för- och nackdelar, exempelvis aktieöverlåtelse, inkråmöverlåtelse, tilläggsköpeskilling och reverser
  • Verktyg och rådgivartjänster som förenklar arbetet
  • Taktiska och praktiska skillnader mellan att själv identifiera och kontakta ett förvärvsobjekt och att bli kontaktad av bolaget som är till salu

Vem riktar sig kursen till?

  • Kommersiella aktörer, exempelvis M&A-chefer, vd:ar och CFO:s, som löpande utvärderar förvärvsobjekt
  • Kommersiella aktörer som ska genomföra sitt första förvärv
  • Entreprenörer som vill in i nya områden och utvärderar förvärv
  • Investerare som utvärderar diverse investerings- och förvärvsalternativ
  • Företagsrådgivare som vill förbättra sin kunskap kring förvärvsprocessen

Mål med utbildningen

Att du som deltagare ska

  • Få kunskap om vad som krävs i praktiken för att genomföra ett framgångsrikt företagsförvärv
  • Få kunskap om vilka möjligheter, verktyg och hjälpmedel du som köpare har
  • Känna dig redo att genomföra förvärv
  • Förstå grunden för att kunna bli ett framgångsrikt förvärvandes bolag


Kursledare

Douglas von Euler

Douglas von Euler har gedigen erfarenhet av Investment Banking, bolagstransaktioner och bolagsvärderingar (M&A) från J.P Morgan, Qvartz/Bain+Co och senast som delägare på Access Partners. Idag är han grundare och VD på Leonh, ett digitalt verktyg för bolagstransaktioner och bolagsvärderingar. Han är även strategisk rådgivare åt diverse större family offices, sitter i flertalet styrelser och ängel-investerare.

Läs mer

Program

09.00 Introduktion och genomgång av dagen

  • Introduktion av kursledare och deltagare
  • Genomgång av kursens upplägg

09.15 Introduktion till företagsförvärv

  • Olika syften och förutsättningar till att göra företagsförvärv
  • Hur och varför företagsförvärv sker inom svenskt näringsliv
  • Exempel på lyckade och mindre lyckade förvärv

10.15 Kaffe

10.30 Identifiera och analysera förvärvsobjekt

  • Hur du identifierar relevanta förvärvsobjekt, både löpande och som engångsföreteelse
  • Hur du analyserar potentiella förvärvsobjekt
  • Hur du taktiskt närmar sig potentiella säljare
  • Skillnaden mellan att identifiera förvärvsobjekt själv och att bli inbjuden i en försäljningsprocess – både från ett processperspektiv och från ett taktiskt perspektiv
  • Hur du kan förhålla dig till företagsmäklare

11.45 Lunch

12.45 Förvärvsprocessen och due diligence

  • Hur olika förvärvsprocesser går till
  • Verktyg och rådgivartjänster som förenklar arbetet
  • Vilken typ av due diligence som behöver göras och hur det påverkar värdering och prisförhandling
  • Genomgång av alla arbetsströmmar under processen: datarum, avtalsskrivning, site-visits, träffa bolagsledning etc.
  • Hur man effektivt ska strukturera organisationen för att effektivt klara av en intensiv förvärvsprocess
  • Olika sätt att finansiera förvärvet, exempelvis med eget kapital eller bankfinansiering
  • Hur finansieringsprocessen och kraven med bland annat banken kan se ut

14.00 Fika

14.15 ”Göra avslut”

  • Hur du taktiskt säkerställer att du kommer till avslut
  • Olika transaktionstyper och dess för- och nackdelar, exempelvis aktieöverlåtelse, inkråmöverlåtelse, tilläggsköpeskilling och reverser
  • Övergripande genomgång vad som kommersiellt ingår i transaktionsavtalen
  • Vi reder ut de viktiga tekniska begreppen inför avslutet så som ”signing”, ”closing”, ”locked-box”, ”closing balance sheet” och ”normaliserat rörelsekapital”
  • Vad som händer efter förvärvet: övergångsperiod, integrering, kultur och organisation

16.00 Sammanfattning och tid för frågor

16.30 Kursen avslutas

Kontakta oss:

Erik Jespersen
breakit@bonnierakademi.se

Telefon: 070-426 05 35

Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

Vanliga frågor och svar:

Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

På vilken adress hålls kursen?

För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

Var hittar jag kursmaterialet?

Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

Var hittar jag mitt kursintyg?

Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.