Företagsvärdering i praktiken – privata onoterade bolag

Denna utbildning, som riktar sig till alla som kommer i kontakt med företagsvärdering, syftar till att ge heltäckande kunskaper och verktyg för att värdera privata (onoterade) bolag. Du får lära dig olika värderingsmetoder, skillnader mellan att värdera publika och privata bolag, räkenskapernas betydelse och hur en väl genomarbetad affärsplan skapar mervärde. Utbildningen lägger stor vikt vid hur företag värderas i praktiken, då vi kompletterar teoretiska modeller med vad som driver värdet i verkliga case.

👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm
💵 Pris: 11 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-16.30

🗓️ Anmälan till 22 maj 2024  ->

Utbildningens moment

1. Introduktion till värdering av privata bolag

  • Skillnader mellan att värdera publika (noterade) och privata bolag
  • Skillnader mellan aktievärde och bolagsvärde och vad som slutligen driver priset i en bolagsförsäljning

2. Räkenskapernas och affärsplanens betydelse för värderingen

  • Hur du ska läsa och förhålla dig till ett bolags räkenskaper och affärsplan
  • Hur en väl genomarbetad affärsplan kan skapa extra värde

3. Relativ värdering – att jämföra med andra

  • Hur du värderar bolag genom att titta på jämförbara publika bolag samt tidigare relevanta transaktioner
  • De vanligaste ”multiplarna” och när de olika är relevanta att använda

4. Olika kassaflödesvärderingsmetoder och dess fördelar och nackdelar

  • Discounted Cash Flow, DCF-metoden – att värdera ett bolag baserat på kvaliteten av bolagets diskonterade kassaflöden
  • Leveraged Buy-Out, LBO-metoden – utköp av bolag genom ”hög” belåning

5. Vad som skapar extra värde inför en bolagstransaktion

  • Vi tittar bortom de teoretiska modellerna och utifrån verkliga exempel går vi igenom vad som ofta skapar extra värde inför en transaktion
  • Vi diskuterar även hur köpare/säljare resonerar kring värdering

6. Case – vi värderar ett bolag tillsammans

  • Vi gör ett längre ”case” där vi tillsammans värderar ett privat bolag baserat på de ovan nämnda metoderna.

    Vem riktar sig kursen till?

    • Dig som arbetar med M&A, affärsutveckling och andra ledande personer som sysslar med företagsförvärv och företagsöverlåtelser
    • Entreprenörer som vill lära sig mer om värdering
    • Konsulter med intresse av förvärvsstrategier

    Mål med utbildningen

    Att du som deltagare ska få ökad kunskap och förståelse kring drivkrafterna av värdet på privata bolag och varför det skiljer sig från att värdera stora publika bolag. Förhoppning är att du ska kunna använda kunskapen när du överväger att köpa/sälja privata bolag i framtiden.

    Kursledare

    Douglas von Euler

    Douglas von Euler har gedigen erfarenhet av Investment Banking, bolagstransaktioner och bolagsvärderingar (M&A) från J.P Morgan, Qvartz/Bain+Co och senast som delägare på Access Partners. Idag är han grundare och VD på Leonh, ett digitalt verktyg för bolagstransaktioner och bolagsvärderingar. Han är även strategisk rådgivare åt diverse större family offices, sitter i flertalet styrelser och ängel-investerare.

    Läs mer

    Program

    09.00 Välkomnande och introduktion

    Genomgång av dagens agenda samt introduktion av kursdeltagarna

    09.15 Introduktion till bolagsvärdering av privata bolag

    • Skillnaderna mellan att värdera noterade och privata bolag
    • Skillnaderna mellan aktievärde och bolagsvärde och i vilka sammanhang det är relevant att använda de olika
    • Skillnader mellan att värdera bolag med teoretiska modeller och vad som slutligen driver priset i en bolagsförsäljning

    10.15 Kaffe

    10.30 Att studera ett bolag och dess räkenskaper och affärsplan och utifrån det räkna fram ett relevant värde

    • Hur du ska läsa och förhålla dig till ett bolags räkenskaper och affärsplan
    • Hur du kan skapa extra värde genom att förbereda en trovärdig affärsplan

    11.00 De vanligaste värderingsmetoderna

    Vi introducerar de tre mest vanliga värderingsmetoderna för privata bolag, dess svagheter samt styrkor, innan vi gör en djupdykning i metoderna efter lunch

    • Relativ värdering – att värdera genom jämförelse med andra värderingar
    • Discounted Cash Flow, DCF-metoden – att värdera ett bolag baserat på kvaliteten av bolagets diskonterade kassaflöden
    • Leveraged Buy-Out, LBO-metoden – utköp av bolag genom ”hög” belåning

    11.45 Lunch

    12.45 Relativ värdering – att jämföra med andra

    Vi går igenom hur du värderar privata bolag genom att titta på jämförbara publika bolag samt tidigare relevanta transaktioner. Vi presenterar de vanligaste ”multiplarna” man ofta använder, diskuterar när de är relevant att använda samt deras styrkor och svagheter. Slutligen applicerar vi det vi lärt oss i ett exempel.

    13.45 Kassaflödesvärdering

    Under detta pass går vi igenom olika kassaflödesvärderingar:

    • Discounted Cash Flow (”DCF”)-metoden
    • Leveraged Buy-Out (”LBO”)-metoden

    Vi går igenom metodernas styrkor och svagheter samt varför riskkapitalisterna använder sig av LBO i så stor utsträckning. Slutligen applicerar vi det vi lärt oss i ett exempel.

    14.45 Fika

    15.00 Tips och tricks hur du kan skapa extra värde inför en bolagstransaktion

    Baserat på modellerna vi lärt oss och vår kunskap kring hur köpare och säljare av bolag ofta tänker så tittar vi på enkla tips och tricks för hur du kan skapa extra värde inför transaktioner. Vi gör detta genom att titta på några lyckade exempel från verkligheten. Syftet är att skapa en länk mellan de teoretiska modellerna samt utfallet i praktiken.

    15.30 Case – vi värderar ett bolag tillsammans

    Vi gör ett längre ”case” där vi tillsammans värderar ett privat bolag baserat på de ovan nämnda metoderna.

    16.30 Sammanfattning med tid för frågor

    17.00 Kursen avslutas

    Kontakta oss:

    Erik Jespersen
    breakit@bonnierakademi.se

    Telefon: 070-426 05 35

    Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

    Vanliga frågor och svar:

    Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

    Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
    Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

    Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

    Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

    På vilken adress hålls kursen?

    För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

    Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

    På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

    Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

    Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

    Var hittar jag kursmaterialet?

    Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

    Var hittar jag mitt kursintyg?

    Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.