Growth Hacking – lär dig arbetssättet som får ditt bolag att växa

Nå nya nivåer i er tillväxt med hjälp av datadrivna metoder, verktyg och strategier – och bygg ert egna snabbfotade growth-team. 

Grunderna och tydliga mål

Vi börjar med grunderna – vad är growth hacking och hur det fungerar i praktiken. Och viktigast av allt – vad är din målbild? Vi sätter upp ett tydligt mål som du ska jobba mot under kursens gång – men även vad slutmålet med din growth-process för bolaget är.

Kompetens och infrastruktur

En av de största utmaningarna när man startar upp ett growth-team (utöver kostnader) är kompetensen. Finns dessa internt eller behöver du ta in extern hjälp? Har ni rätt “infrastruktur” och rätt struktur för din data och tydligt mätbara KPI:er? Under denna kurs lägger vi grunden med de allra nödvändigaste delarna så att du får en större förståelse för hur du ställer om från din traditionella marknadsföring till ett nytt arbetssätt.

Låt datan guida dig och framgångsrika case

När growth-teamet är på plats och vi vet att processen och growth-experimenten fungerar är det dags för nästa steg. Här låter vi datan guida dig rätt till nästa tillväxtfas, och går igenom strategier för att skala upp growth-arbetet och nå era uppsatta tillväxtmål. Vi lyfter fram framgångsrika case så du får lära dig av riktiga bolag som lyckats med sina tillväxtresor – men också vanliga misstag och fallgropar som kan kosta dig dyrt.

Kursen riktar sig till:

Alla som jobbar med marknadsföring och tillväxt på både B2C- och B2B-bolag. Kursen passar även företagsledare som vill börja jobba growth-baserat inom organisationen. Kursen kan med fördel deltas av flera i bolaget. Till exempel:

  • Marknadschefer / ansvariga / koordinatorer
  • Affärsutvecklare
  • Produktansvariga
  • Webbansvariga
  • Kundansvariga
  • Growth marketers / strateger
  • Entreprenörer / företagsledning

Nytt för våren 2022! Nu kan du både nätverka med dina kurskamrater på plats och behålla flexibiliteten med att delta på distans. Vårens upplaga kommer ske både på plats i klassrum och digitalt på distans. Ser mer information nedan vid respektive kursdel.

Boka nu

Syfte och mål:

  • Du tar med dig kunskap och verktyg för att sätta ihop ett growth-team och ställa om till att jobba growth-baserat inom din verksamhet efter avslutad kurs
  • Ge dig förståelse för vilken extern kompetens du behöver ta in – eller vilken du redan sitter på internt
  • Hjälpa dig förstå vilken infrastruktur – och datastruktur du behöver ha på plats för att ta steget från vanlig marknadsföring till growth hacking
  • Skapa förståelse för vilka KPI:er du ska jobba efter – och hur du löpande mäter och förbättrar dessa
  • Verktyg för att skala upp ditt growth-arbete och nå dina uppsatta tillväxtmål
  • Ge dig inspiration, nytänkande och ett helt nytt perspektiv på din verksamhet
  • Du får en djupare förståelse för hur growth-processen kan användas till att från produkt- och affärsutveckling till optimering av kundresa och kundvård

Datum:

Kurstillfälle 1: 9 mars 2022, kl 13.30–15.30 + fika (fysisk)
Kurstillfälle 2:
16 mars 2022, kl 13.30–15.30 (digital)
Kurstillfälle 3: 23 mars 2022, kl 13.30–15.30 (digital)
Kurstillfälle 4:
30 mars 2022, kl 13.30–15.30  + fika (fysisk)

Upplägg:

Kursen kommer genomföras både i klassrum (Stockholm) och digitalt via Zoom. På så sätt får du möjlighet att träffa och nätverka med dina kurskamrater, samtidigt som du behåller flexibiliteten med att delta på distans. Du kommer kontinuerligt få information via mail om plats och länk till Zoom under kursens gång.

Kursen består av fyra tillfällen där du har möjlighet att ställa frågor till kursledaren, få personliga råd och workshoppa tillsammans med andra deltagare. Resterande tid bygger på eget arbete.

För dig som inte kan/vill vara med fysiskt kommer vi ordna en lösning att delta enbart digitalt.

Detta ingår:
- Fyra kurstillfällen á 2 lektionstimmar per tillfälle
- Exklusiv tillgång till kursmaterial
- Nätverk och inspiration från kursdeltagare och kursledare
- Förtäring vid fysiska träffar

Pris: 14 990 kr ex moms

Boka nu

Röster från tidigare deltagare

Avatar

Kursen mixade teori med exempel på operativa utmaningar på ett väldigt bra sätt. Jag fick en förståelse för potentiella ‘pain points’ och vägskäl inför implementering av Growth Hacking på hemmaplan.

Avatar

Henrik var väldigt kompetent, passionerad över det han gör och var lyhörd. Det var riktigt roligt att gå kursen!

Innehåll

Lär dig grunderna i growth hacking av de som jobbar med det varje dag – en metod och ett arbetssätt som hjälper ditt bolag att växa.

1. Hur ser growth hacking ut när allt fungerar – i den bästa av världar?

    Vi börjar med att bygga en tydlig bild för alla deltagare om hur growth hacking fungerar hos bolag som bemästrar det – så vi alla vet vad vi ska ha för målbild att sikta på under kommande kurstillfällen.

    Första kurstillfället går igenom:

    • Hur growth hacking fungerar när allt är som det ska
    • Vad kan vi förvänta oss då?
    • Analys av välkända och inspirerande bolag som jobbar med growth hacking som process

    🧑‍💻  Lärarledd livekurs: 12 november, kl. 13.30-15.30

    2. Set up

    Nu vet vi var vi ska – hur börjar vi? Eller finns det saker som måste vara på plats innan vi kan börja? Vi bygger nu från grunden med de allra nödvändigaste delarna och tydliggör skillnader mellan vanlig marknadsföring och growth hacking.

    Andra kurstillfället går igenom:

    • Vilken grundläggande “infrastruktur” behöver finnas på plats för att du ska lyckas med growth hacking?
    • Hur mycket tid behöver man lägga på growth hacking?
    • Vilka kompetenser behövs?

    🧑‍💻 Lärarledd livekurs: 19 november, kl. 13.30-15.30

    3. Start up

    Vi har allt på plats – men nu då? Var börjar vi jobba? Vilka är de första stegen som nästan alltid är de samma för ett growth-team? Och vad är nästan alltid individuellt? Vi går igenom olika case, strategier och fallgropar.

    Tredje kurstillfället går igenom:

    • De största utmaningarna i uppstartsfasen – och hur man hanterar dem bäst
    • Djupdykning i hur man jobbar som en growth hacker
    • Vilka KPI:er man ska följa och försöka förbättra

    🧑‍💻 Lärarledd livekurs: 3 december, kl. 13.30-15.30

    4. Scale up

    Vad blir nästa steg när growth-teamet är igång, processen fungerar och experimenten avlöser varandra? När du jobbar med growth hacking så hjälper ofta datan dig fatta beslut om vad som är nästa steg. Här går vi bland annat igenom strategier för att skala upp arbetet internt inom bolaget, men också hur man når nya höjder tillväxtmässigt.

    Fjärde kurstillfället går igenom:

    • Hur vet man att man är redo att börja skala upp?
    • De största utmaningarna när man skalar upp growth-arbetet – och hur man hanterar dem bäst
    • Sammanfattning av kursens viktigaste punkter att ta vidare till ditt egna growth-arbete

    🧑‍💻 Lärarledd livekurs: 10 december, kl. 13.30-15.30

    Om kursledaren:

    Henrik Hoffman
    Growth Hacker

    Henrik leder idag growth-team på både startups och storbolag inom flera branscher – allt från att hjälpa bolag att komma igång med growth hacking till att driva på det experimentbaserade och iterativa arbetssättet.

    Henrik har studerat vid Handelshögskolan och har en bred bakgrund inom marknadsföring, analys, CRM och produktutveckling, och har både drivit eget bolag och jobbat på bland annat ett av Sveriges största e-handelsbolag – Babyshop Group.

    Läs mer

    Growth Hackers

    Growth Hackers är en tillväxtbyrå och vi brukar beskriva oss som länken mellan tech och business. På ett agilt och datadrivet sätt samarbetar vi med våra kunder för att optimera hela deras digitala användarresa och deras arbetssätt med målet att skapa tillväxt.

    Läs mer

    Kontakta oss:

    Breakit
    event@breakit.se

    Breakit är nyhetssajten som på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden med över 250 000 unika läsare varje vecka.

    Breakit Crash Course är vår utbildningsdel med kurser som är till för dig som snabbt och smidigt vill kompetensutveckla dig själv – och ditt bolag.