Juridik för marknadsförare – AI, GDPR, cookies och marknadsföringslagen

AI-förordningen, GDPR, marknadsföringslagen. De lagar som omgärdar marknadsföring blir allt fler och skarpare och det blir allt svårare att navigera för att inte göra fel och riskera kostsamma följder. Denna utbildning syftar till att ge dig heltäckande kunskaper om de lagar och regler som påverkar och styr din digitala marknadsföring. Du får lära dig om hur du ska hantera personuppgifter i riktad marknadsföring, cookies och pixlar. Stort fokus kommer vara på AI och vilka lagar som påverkar användningen i marknadsföring.

👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm
💵 Pris: 10 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-17.00

🗓️ Anmälan till 2 april 2025  ->

Du får lära dig

  • De lagar som du som marknadsförare måste ha koll på – till exempel AI-förordningen, GDPR, marknadsföringslagen och immaterialrätten
  • Hur regelverken överlappar med varandra
  • Hur AI-förordningen och andra regelverk påverkar användningen av AI i marknadsföring, exempelvis rättigheter till AI-genererat innehåll, upphovsrätt och personuppgifter
  • Hur GDPR påverkar marknadsföringsmetoder som profilering, riktad marknadsföring, cookies, pixlar och analysverktyg
  • Hantering av personuppgifter inom marknadsföring – vilka du får marknadsföra mot och vad som gäller vid samarbeten
  • Vem som ansvarar för hantering av personuppgifter när de delas i sociala medier eller laddas upp i AI-verktyg
  • Hur regelverk som immaterialrätt, licensfrågor och avtal påverkar företagets varumärke
  • Hur du utvärderar olika AI-verktyg ur ett legalt perspektiv och skapar interna policies och riktlinjer

Vem riktar sig kursen till?

Dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation inom såväl B2C som B2B. Den är även högst relevant för bolagsjurister och dig som arbetar med juridisk rådgivning.

    Mål med utbildningen

    Att du som deltagare ska få kunskap om de lagar och regler som påverkar marknadsföring och hur du kan hantera dessa frågor praktiskt i organisationen.

    Kursledare

    Alexander Jute

    Alexander Jute är advokat och delägare i Advokatfirman MarLaw och har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud med särskild inriktning på marknadsförings-, immaterialrätt, IT-rätt inklusive GDPR. Alexander har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt och är verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter.

    Läs mer

    Daniel Tornberg

    Daniel Tornberg är advokat och delägare i Advokatfirman MarLaw och har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud med särskild inriktning på marknadsförings-, immaterialrätt, IT-rätt inklusive GDPR. Daniel har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt och är verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter.

    Läs mer

    Program

    09.00 Introduktion och agenda för dagen

    09.15 Regelverkens förhållande till varandra och marknadsföring

    • Lagar som påverkar din marknadsföring, exempelvis marknadsföringslagen, immaterialrätten, GDPR och AI-förordningen
    • Hur lagarna hänger ihop, på vilka sätt de överlappar och i vilka fall de styr själva
    • Regelverk som påverkar företagets varumärke, exempelvis immaterialrätt, licensfrågor och avtal
    • Användning av AI i marknadsföring – hur du bör agera när det gäller immateriella rättigheter och personuppgifter

    10.15 Kaffe

    10.30 GDPR, dataskyddsfrågor och marknadsföring

    • Hur GDPR påverkar olika marknadsföringsåtgärder, exempelvis:
      • Profilering (automatisk behandling av personuppgifter)
      • Riktad marknadsföring
      • Cookies
      • Pixlar och analysverktyg
    • Vem som ansvarar för hantering av personuppgifter
    • Hantering av personuppgifter i samarbeten med andra aktörer
    • Delning av personuppgifter med bolag i andra delar av världen, exempelvis genom marknadsföringstjänster
    • Ett urval av Integritetsskyddsmyndighetens tillsynsärenden och sanktionsavgifter

    12.00 Lunch

    13.00 AI-förordningen och andra regelverk som påverkar användandet av AI i marknadsföringen

    • Introduktion till AI-förordningen
    • Vilka rättigheter du har till AI genererade bilder, filmer och texter
    • Vad säger gällande rätt om generativ AI och LLM (Large Language Model)-baserade AI-verktyg
    • Vad du behöver tänka på innan du använder AI-verktyg i marknadsföringen, exempelvis upphovsrätt och personuppgifter
    • Hur du utvärderar AI-verktyg och skapar interna rutiner och policies för AI-arbetet
    • Immaterialrättens förhållande till AI

    15.00 Fika

    15.15 Ansvar, samarbeten och rättigheter

    • Vem som har det slutgiltiga ansvaret för att regelverken följs i marknadsföringen
    • Vad som är viktigt att tänka på när AI ska användas i samarbeten mellan exempelvis digital byrå och kund
    • Användarvillkoren för olika AI-tjänster

    16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut

    Kontakta oss:

    Erik Jespersen
    breakit@bonnierakademi.se

    Telefon: 070-426 05 35

    Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

    Vanliga frågor och svar:

    Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

    Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
    Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

    Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

    Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

    På vilken adress hålls kursen?

    För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

    Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

    På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

    Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

    Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

    Var hittar jag kursmaterialet?

    Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

    Var hittar jag mitt kursintyg?

    Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.