Ny som marknadschef – så gör du ett superjobb

En spetskurs med fokus på kunskaper och kompetenser du behöver för att lyckas som marknadschef

4 av 5 i betyg av tidigare deltagare
⭐️⭐️⭐️⭐️

Har du utvecklats i din roll som marknadsförare och ska få eller har fått en ny tjänst med utökat ansvar? Eller har du ambitioner att i framtiden bli en marknadschef? Denna fördjupningskurs riktar sig till dig som behöver rusta upp och utveckla dina kunskaper i specifika områden som krävs av en marknadschef. 

Den moderna marknadschefens kompetenser

Som marknadschef har du ett helhetsansvar för företagets varumärke, kundresor och tillväxt samt att säkerställa att du har ett framgångsrikt team. Hur vill du att ditt team ska jobba med målgrupper, personas och drivkraftsanalyser? Vad ska era tillväxtmål vara och hur når ni nya marknader? Tre områden du behöver ha bra koll på är digitala plattformar och verktyg, analys och strategi. 

Allt du behöver veta för att bli en framgångsrik marknadschef

Under denna intensiva heldagskurs har vi samlat alla kompetenser och kunskaper som behövs för att du ska lyckas i din nya roll som marknadschef. Vi går bland annat igenom:

  • Segmenteringar
  • Mätningar
  • Kundbeteenden
  • Hur du analyserar marknadsinvesteringar
  • Hur du säkerställer nyckelkompetenser
  • Hur du allokerar budget för att skapa varumärkeskännedom
  • Organisera mätning och KPIer
  • Digitala plattformar och kanalval – vilka ska ni välja, eller välja bort?

Det kommer också finnas mycket utrymme för frågor, diskussion och erfarenhetsbyte mellan deltagarna och kursledaren. 

Leds av en av Sveriges främsta experter

Erik Modig, en av Sveriges främsta experter på kommunikation och kundpsykologi, både inom forskarvärlden och näringslivet. Erik har över femton år erfarenhet från Handelshögskolan i Stockholm och gedigen erfarenhet från att undervisa och leda bolag inom marknadsföring. Han hjälper företag och entreprenörer att bättre förstå vilka mekanismer som driver kunden till köp – och vad du behöver göra för att nå dit.

Kursen riktar sig till:

Kursen riktar sig till dig som ska, vill eller har tagit dig an en chefsroll eller ett större ansvar i din roll som marknadsförare. Den lämpar sig också för dig som jobbar med marknadsföring och vill ta dina kunskaper till nästa nivå. Till exempel:

  • Marknadschefer/ansvariga
  • Kommunikationschefer/ansvariga
  • Affärsutvecklingschefer/affärsutvecklare
  • Produktchefer/ägare
  • Företagsledare
  • Digital marknadsförare

Tack för en mycket givande kurs igår. Super relevant och bra spridning för att bara vara en dag. Passar en ny marknadschef som mig utmärkt!

— Kevin Larsson, marknadschef Sesol

Det här får du:

  • Bli trygg i rollen som marknadschef
  • Praktiska kunskaper för att klara av nya utmaningar som marknadschef
  • Att ge dig viktiga psykologiska insikter i hur din kund resonerar och agerar för att kunna utveckla kundresan
  • Lära dig segementering för fokuserad tillväxt
  • Skapa helhetsförståelse för resultat, analys och KPI:er för sig själv, sin avdelning och hela bolaget
  • Lära dig långsiktiga och kortsiktiga analyser av marknadsinvesteringar
  • Hur du bygger ett framgångsrikt team

Heltäckande kurs ypperligt presenterat av Erik. Teori och praktik i skön harmoni!

— Tidigare kursdeltagare

Om kursledaren:

Erik Modig

Erik Modig är ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, och en av Sveriges främsta experter kring kundpsykologi, marknadsstrategi och kommunikation. Han delar sin tid mellan att skriva och föreläsa om de senaste teorierna och metoderna bakom hur kommunikation förändrar människors val. Hans senaste bok “Bang for the buck” blev 2017 utsedd till Årets Marknadsföringsbok i Sverige.

Läs mer

Innehåll

09:00-10:30 Kanalval och segmentering för fokuserad tillväxt

Segmentering känns kanske som världens tråkigaste ord men är nyckeln till att få ihop tillväxt, kampanjer och inflytande inom varje bolag. Den som äger synen på hur ni segmenterar existerande kunder, marknaden och framtida tillväxt kommer att vara oumbärlig inom bolaget. Att förstå kunden och marknaden blir nyckeln för att lyckas skapa en marknadsfunktion med growth fokus. Vi går igenom hur ni ska arbeta med målgrupper, personas och drivkraftsanalyser. Har ni skarpa tillväxtmål och behöver nå nya marknader är detta tiden för att räta ut hur ni gör det.

    10:30-12:00 Budget, resultatanalys & KPIer

    Hur ska du allokera den budget du får för att skapa varumärkeskännedom, öka konverteringar och tillväxt? Hur är det egentligen med ROI och ROAS? Hur ska man organisera alla olika mätningar som görs för att skapa helhetsförståelse för sig själv, sin avdelning och hela bolaget? Här går vi igenom olika sätt att organisera och resonera kring mätning och KPIer. Vi diskuterar hur man på bästa sätt analyserar och presenterar både data gällande kundbeteenden och varumärket

    12:00 - 13:00 Lunch

    13:00-13:40 Långsiktigt vs. kortsiktigt

    En ständig diskussion som är relevant inom alla bolag. Hur ska man förhålla sig till den och driva denna frågan och kompetensen intern inom ett bolag för att säkerställa att ledning kan fatta rätt beslut? Vi diskuterar olika sätt att analysera hur mycket av ens marknadsinvesteringar som ska läggas på kort vs. lång sikt beroende på i vilket stadie bolaget befinner sig.

    13:40-14:00 Kaffepaus och diskussion

    14:00-14:45 Digitala plattformar och kanalval

    Vilka digitala kanaler ska ditt företag välja – eller välja bort? Och varför? Hur kan du jobba mellan de olika plattformarna för att ditt varumärke ska få en röd tråd genom alla kanaler – och en tydlighet mot kund som skapar varumärkesbyggnad och i sin tur konverteringar?

    14:45-15:45 Vad marknadschefen måste veta om marknadskommunikation

    En marknadschef ska inte bara kunna utvärdera marknadskommunikation utan måste även kunna inspirera i det stora och det lilla. Här går vi igenom två övningar som du kan hålla internt för att bidra med inspiration i ditt team. Samtidigt bygger det din och dina medarbetares kompetens och förmåga att skapa marknadskommunikation som faktiskt gör skillnad.

    15:45-16:30 Så bygger du ett framgångsrikt team

    Vilka kompetenser och processer behövs för att vinna på marknaden idag. Vad är nycklarna till att lyckas och vad behövs för att uppnå dem. Vi listar nyckelkompetenser och varför de är viktiga att få på plats. Dessa följs upp genom en diskussion mellan alla deltagare för kunskapsutbyte och tips.

    16:30-17:00 Avslut och summering

    Plats, tid och upplägg

    Plats:

    Klassrum: Adress uppdateras inom kort, centrala Stockholm

    Datum och tid:

    22 september , kl 09:00-17:00

    Upplägg:

    Kursen kommer genomföras i första hand i klassrum (Stockholm) men erbjuds digitalt via Zoom för den som vill. Du kommer kontinuerligt få information via mail om plats och länk till Zoom under kursens gång.

    Kursen hålls under en heldag där du får jobba teoretiskt och praktiskt under handledning av kursledaren Erik Modig. 

    Detta ingår:
    - 8 lektionstimmar
    - Exklusiv tillgång till kursmaterial
    - Nätverk och inspiration från kursdeltagare och kursledare
    - Förtäring på plats
    - Erik Modigs bok 'Bang for the buck' som extra kursmaterial

    Pris: 7 990 kr ex moms

    Kontakta oss:

    Breakit
    event@breakit.se

    Breakit är nyhetssajten som på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden med över 250 000 unika läsare varje vecka.

    Breakit Crash Course är vår utbildningsdel med kurser som är till för dig som snabbt och smidigt vill kompetensutveckla dig själv – och ditt bolag.