OKR i praktiken – så lyckas du med målstyrning

OKR (Objectives and Key Results) är ett målstyrningsramverk som skapar tydlighet för i vilken riktning bolaget är på väg och hur team och individer kan koppla sina egna mål till företagets mål. Denna utbildning handlar om hur du steg för steg implementerar OKR i din organisation. Du får lära dig hur du sätter mål på olika nivåer av organisationen och får anställda att känna ägarskap till målen. Vi lägger stor vikt hur du i praktiken skapar processplan, lanseringsplan och kommunikationsplan.

👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm
💵 Pris: 10 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-17.00

🗓️ Anmälan till 4 juni 2024->

🗓️ Anmälan till 17 september 2024->

Utbildningen går igenom

    • Hur du framgångsrikt implementerar OKR i din organisation
    • Hur OKR blir en del av organisationen
    • Fördelarna med OKR och varför du ska arbeta med det
    • Hur du skapar en lanseringsplan, kommunikationsplan och processplan inför implementeringen
    • Hur team och individer sätter mål baserat på företagsmålen
    • Hur du får anställda att känna delaktighet och ägarskap kopplat till OKR
    • Vilka fallgropar du bör undvika
    • Hur du utvärderar, följer upp och blir bättre över tid

    Vem riktar sig kursen till?

    Dig som arbetar på ett företag som antingen redan använder eller ska börja använda sig av OKR i sin målstyrning, exempelvis ledningsgrupp, ansvarig för strategi och målstyrning eller HR.

      Mål med utbildningen

      Att du som deltagare ska få:

      • Kunskap om ramverket och fördelarna med att jobba med OKR
      • Förståelse för hur du implementerar ramverket i din organisation
      • Kunskap för hur du skapar en lanseringsplan, kommunikationsplan och processplan inför implementeringen av OKR
      • Kunskap för hur du regelbundet följer upp och utvärderar OKR
      • Förståelse för hur olika delar av organisationen påverkas av OKR

        Kursledare

        Sophie Hedestad

        Sophie Hedestad är vd och grundare för NOQX, en SaaS-plattform som möjliggör effektiv hantering av OKR för företag. Hon är OKR-certifierad utbildare med över fem års erfarenhet av strategiskt och taktiskt arbete inom ramverket. Sophie har tidigare arbetat som marknadschef på Netigate och innan dess som sälj-och marknadschef på Meltwater. Genom en kombination av erfarenheter och kunskaper är Sophie en av Sveriges ledande experter inom OKR.

        Läs mer

        Program

        09.00 Välkommen & introduktion

        09.15 Introduktion till målstyrningsramverket OKR

        • Bakgrunden till OKR
        • Svårigheterna med målstyrning och varför företag misslyckas
        • Skillnaderna mellan KPI:er och OKRs
        • OKR som en del av en helhet och varför budgetarbete, visionsarbete, feedback, lönerevision och OKRs inte är isolerade öar

        10.15 Kaffe

        10.30 OKR i praktiken

        • Praktiska exempel på företag som implementerat OKR framgångsrikt
        • Olika vägval du kommer behöva göra
        • Förflyttningsområden vs fokusområden, balansen mellan transformation och ”business as usual”

        11.00 Implementering av OKR i din organisation

        • Hur team och individer kan sätta mål baserat på företagsmålen enligt OKR
        • Hur du skapar en lanseringsplan, kommunikationsplan och processplan inför implementeringen av OKRs
        • Hur du skapar engagemang internt och hur du får anställda att känna delaktighet och ägarskap

        12.00 Lunch

        13.00 Workshop: En fallstudie

        Vi går igenom ett fiktivt fall kring hur ett företag bestämmer sig för att implementera OKR i sitt företag och de olika stegen och vägvalen som ska göras för att man ska komma i mål. Detta presenteras och diskuteras i helgrupp samt mindre grupper.

        15.00 Fika

        15.15 Fallgropar, utvärdering och uppföljning

        • Eventuella fallgropar man ska undvika
        • Olika sätt att utvärdera OKR
        • Hur du regelbundet följer upp OKR

        16.00 Diskussion i mindre grupper

        Vi diskuterar hur det fiktiva företaget vi diskuterade i fallstudien skulle hantera uppföljning och utvärdering

        16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut


        Kontakta oss:

        Erik Jespersen
        breakit@bonnierakademi.se

        Telefon: 070-426 05 35

        Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

        Vanliga frågor och svar:

        Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

        Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
        Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

        Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

        Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

        På vilken adress hålls kursen?

        För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

        Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

        På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

        Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

        Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

        Var hittar jag kursmaterialet?

        Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

        Var hittar jag mitt kursintyg?

        Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.