Prissättning för SaaS, tech och media – så lyckas du

Denna utbildning handlar om hur bolag inom SaaS, tech och media kan optimera prissättningen och därmed få ökade intäkter och lönsamhet. Du får bland annat lära dig prissättningsteori och hur produkt, pris, målgrupp och tillväxtstrategi samverkar. Vi går igenom hur du mäter och analyserar prissättning och hur du sätter pris beroende på om du har en ny eller en befintlig produkt. Vi lägger även stor vikt vid hur du kan strukturera ett löpande prissättningsarbete.

Inom SaaS, media och tech är prissättning en komplex uppgift med ett brett spektrum av olika discipliner och parametrar som behöver tas hänsyn till. Denna mångfald gör det svårt att hitta rätt prissättning – men det öppnar också upp för en enorm potential. Denna utbildning syftar till att ge dig förutsättningarna för att lyckas.

👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm
💵 Pris: 11 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-17.00

🗓️ Anmälan till 18 september 2024 ->

Utbildningen går igenom

    • Prissättningsteori och olika modeller för att räkna på din affär
    • Hur produkt, målgrupp och tillväxtstrategi samverkar
    • Olika tillväxtmodeller för media/tech/SaaS
    • Hur du mäter och analyserar prissättning
    • Ett ramverk för hur du sätter pris beroende på om du har en ny eller befintlig produkt
    • Hur du strukturerar ett löpande arbete med prissättning
    • Vilka förutsättningar som krävs för att lyckas med prissättning och vad du behöver ha på plats innan du påbörjar arbetet
    • Vilken data och vilka insikter som behöver finnas på innan det är aktuellt att påbörja prissättningsarbetet

      Vem riktar sig kursen till?

      Dig som ansvarar för eller arbetar med prissättning och affärsutveckling för bolag inom SaaS, tech och media.

        Mål med utbildningen

        Att du som deltagare få:

        • Förståelse för prissättningsteori och potentialen med en optimerad prissättning
        • Kunskap om hur du strukturerar upp arbetet med prissättning och vilka förutsättningar du behöver ha på plats inom organisationen
        • Kunskap om prissättningsprocessen och hur du ska tänka om du har en ny eller befintlig produkt

        Kursledare

        Jonas Åström

        Jonas Åström är grundare av Recuro – ett konsultbolag som är helt specialiserat på att hjälpa medie/SaaS/tech-bolag att driva hållbar tillväxt. Han specialiserar sig på prissättning, kvantitativ analys och organisation. Jonas har en bakgrund som produktutvecklare, mediechef på Bonnier News och företagsledare på Recuro. Han är utbildad elektroingenjör och ekonom.

        Läs mer

        Program

        09.00 Introduktion till kurs, kursledare och deltagare09.15 Innan man börjar med prissättning

        • Vad som behöver finnas på plats i form av data och insikt innan det är aktuellt att titta på prissättningen
        • Förstå kopplingen mellan produkt, målgrupp och tillväxtstrategi och hur de samverkar
        • Introduktion till tillväxtmodeller för media/tech/SaaS

        10.15 Kaffe

        10.30 Prissättningsteori och analys

        • Teori bakom prissättning
        • Hur du analyserar och mäter din prissättning
        • Olika modeller för att räkna på din affär och hur du går tillväga

        12.00 Lunch

        13.00 Prissättningsprocessen

        Här går vi igenom ett ramverk för hur du driver arbetet med prissättning, både för nya paket och optimering av befintliga. Vi pratar om likheter och skillnader och metoder för att hitta rätt prispunkt.

        15.00 Fika

        15.15 Förutsättningar för att lyckas

        • Viktiga förutsättningar som krävs för att lyckas med prissättning
        • Vanliga interna och externa utmaningar, inom till exempel juridik, kommunikation, processer och system
        • Hur det löpande arbetet kan se ut i organisationen och vikten av att se prissättningen som en kontinuerlig process

        16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut


        Kontakta oss:

        Erik Jespersen
        breakit@bonnierakademi.se

        Telefon: 070-426 05 35

        Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

        Vanliga frågor och svar:

        Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

        Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
        Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

        Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

        Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

        På vilken adress hålls kursen?

        För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

        Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

        På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

        Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

        Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

        Var hittar jag kursmaterialet?

        Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

        Var hittar jag mitt kursintyg?

        Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.