Så driver du intäktstillväxt i SaaS-bolag

Denna utbildning handlar om hur du lyckas med att driva intäktstillväxt i SaaS-bolag. Kursen täcker alltifrån strategiska områden som prissättning, paketering, värdeproposition och tillväxtstrategier till mer operativa frågor som hur man exekverar på strategin och bygger rätt organisation. Du får även lära dig hur du mäter och analyserar din SaaS-affär.

👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm
💵 Pris: 11 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-17.00

🗓️ Anmälan till 18 mars 2024 ->

Utbildning går igenom

    • Ett ramverk för hur du steg för steg lyckas med att driva intäktstillväxt i en SaaS-verksamhet
    • Varför SaaS-modellen är så framgångsrik
    • Hur du väljer vilken tillväxtstrategi (till exempel Product-Led eller Sales-Led) som passar din verksamhet
    • Hur du metodiskt kan tydliggöra det värde du skapar för dina kunder
    • Hur du hittar det pris dina kunder är beredda att betala
    • Olika modeller för prissättning och paketering inom SaaS
    • Hur du mäter, analyserar och följer upp din SaaS-affär för tillväxt (CLV vs CAC)
    • Hur man bygger rätt organisation för att lyckas
    • Vilka plattformar som behövs för att driva affären
    • Olika taktiker du kan tillämpa för att driva igenom tillväxtstrategin
    • Hur kundresan och ett framgångsrikt ekosystem för marknadsföring kan se ut

    Vem riktar sig kursen till?

    Denna kurs är till för dig som vill få en heltäckande förståelse för hur man driver intäktstillväxt i ett SaaS-bolag, till exempel investerare, styrelse, produkt-/techpersoner, marknadsförare och ledare. Kursen är relevant för alla bolag som har någon form av “as-a-service”-affärsmodell, till exempel SaaS (Software as a Service), PaaS (Platform as a Service) och XaaS (Anything as a Service).

    Mål med utbildningen

    Att du som deltagare ska få:

      • En heltäckande bild av hur man bygger och skalar ett SaaS-bolag från ett kommersiellt perspektiv
      • Ett ramverk att förhålla sig till och direkt kunna tillämpa i egen verksamhet
      • Förståelse för de strategiska och operativa delar som är viktiga för att lyckas med intäktstillväxt

      Kursledare

      Jonas Åström

      Jonas Åström är grundare av Recuro – ett konsultbolag som är helt specialiserat på att hjälpa medie/SaaS/tech-bolag att driva hållbar tillväxt. Han specialiserar sig på prissättning, kvantitativ analys och organisation. Jonas har en bakgrund som produktutvecklare, mediechef på Bonnier News och företagsledare på Recuro. Han är utbildad elektroingenjör och ekonom.

      Läs mer

      Emilia Brandt

      Emilia Brandt är CCO på Recuro. Hon är utbildad marknadskommunikatör och har de senaste tio åren jobbat med strategisk och operativ kommersialisering på såväl SaaS-bolag som byråer. Via Recuro har Emilia hjälpt en mängd SaaS-bolag, stora som små, att hitta sin konkreta kommersiella strategi och hjälpt dem att driva tillväxt.

      Läs mer

      Program

      09.00 Introduktion till kursen

      • Presentation av kursledare och deltagare
      • Dagens agenda

      09.15 Utblick på marknaden – varför SaaS?

      • Varför SaaS-modellen är så framgångsrik
      • Vad som är aktuellt på marknaden och vilka bolag som SaaS-modellen passar för
      • Varför fler och fler talar om ”prenumerations-ekonomin”

      09.45 Ett ramverk för att lyckas med SaaS

      Här går vi igenom det ramverk som ligger till grund för kursen kring hur du steg för steg kan arbeta med SaaS och återkommande intäkter.

      10.15 Fika

      10.30 Steg 1: Värde, kund och pris

      Detta pass handlar om hur du metodiskt kan arbeta med att tydliggöra det värde som du skapar för dina kunder och hur du hittar det pris de är beredda att betala.

      • Relationen mellan värdeerbjudande, kundmålgrupp och prissättning och varför det är viktigt
      • Vi djupdyker kort i prissättningsstrategier och varför det är en kritisk faktor för tillväxt

      11.15 Steg 2: Tillväxtstrategier

      • Möjliga vägar till tillväxt och hur du kan tänka kring vilken strategi som passar ditt bolag bäst
      • Vilka olika tillväxtstrategier det finns och vad skillnaderna mellan dem är, till exempel skillnaderna mellan Product-Led och Sales-Led
      • Hur du väljer rätt strategi för just ditt bolag

      12.00 Lunch

      13.00 Steg 3: Mätetal och analys

      • Vilka mätetal som är viktiga att följa och förstå för att öka tillväxten
      • När och varför olika mätetal tillämpas
      • Grunderna i hur man mäter, rapporterar och analyserar en SaaS-affär ur ett kvantitativt perspektiv
      • Hur du gör prognoser och budgetar

      14.00 Steg 4: Taktiker för tillväxt

      • Praktiska taktiker för att tillämpa och driva igenom tillväxtstrategin
      • Hur ett framgångsrikt ekosystem för marknadsföring ser ut
      • Vi går igenom kundresan och hur tillväxt kan ökas i olika delar av funneln

      15.00 Fika

      15.15 Steg 5: Organisation och plattformar

      • Hur den kommersiella organisationen i ett SaaS-bolag kan se ut och vilka kompetenser som behöver finnas på plats för att driva tillväxt
      • Vilka vanliga tech-plattformar som behövs för att driva affären framåt på ett effektivt sätt
      • Vad det finns för processer och arbetssätt för att driva tillväxt
      • Hur marknadsaktiviteter bör prioriteras

      16.30-17.00 Avslutning och framåtblick

      Vi rundar av genom att titta på några inspirerande exempel och gemensamt diskutera trender på marknaden framåt.


      Kontakta oss:

      Erik Jespersen
      breakit@bonnierakademi.se

      Telefon: 070-426 05 35

      Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

      Vanliga frågor och svar:

      Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

      Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
      Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

      Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

      Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

      På vilken adress hålls kursen?

      För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

      Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

      På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

      Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

      Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

      Var hittar jag kursmaterialet?

      Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

      Var hittar jag mitt kursintyg?

      Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.