Mäta företagets hållbarhetsarbete - varför är det nödvändigt och hur går det till? 

Ta nästa steg i att få koll på vilka avtryck er verksamhet gör på klimatet och samhället. Häng med på en timme där vi konkretiserar hur du som företagare kommer igång, eller vidareutvecklar ditt arbete med att mäta hållbarhet i verksamheten. På vilket sätt gör ni det? Vad ska ni mäta? Och inte minst - hur följer ni upp för att säkerställa att ni är på rätt väg? 

Detta webinar med Breakit och Swedbank tar avstamp i den nyligen avslutade klimatkonferensen COP26 och kommer under en timme inspirera, konkretisera och lyfta upp varför det är viktigt och nödvändigt att som företagare mäta sitt hållbarhetsarbete. 

 Du kommer att få lyssna – och ställa frågor – till:

  • Fredrik Nilzén, hållbarhetsexpert på Swedbank, sammanfattar hur det gick på COP26. Men framförallt ska Fredrik prata om varför företag bör mäta sitt hållbarhetsarbete. Hur kan företag följa upp effekten av hållbarhetsarbetet sett ur ett lönsamhetsperspektiv på kort och lång sikt? Vilka är utmaningarna för företag som, långsiktigt, skulle välja bort att mäta hållbarhet - och vad kan det få för konsekvenser?
  • Karl Andersson, VD på Matsmart kommer dela med sig av sin framgångsresa med den klimatsmarta företagsidén att rädda mat från att kastas och därmed involvera sina kunder i att minska sitt klimatavtryck. Hur jobbar Matsmart med klimatberäkningar som t.ex. koldioxidutsläpp, klimatpåverkan och återvunnen energi? 
  • Therese Svensk, grundare och partner på PURE ACT ger konkreta tips som kan bidra i ert strategiska hållbarhetsarbete. Hur börjar ni när ni ska sätta upp mål för ert hållbarhetsarbete? Therese kommer även prata om metoder för att mäta hållbarhet samt ta upp mål, nyckeltal och hur ni kan följa upp positiva och negativa bidrag. 

Välkommen till Breakit och Swedbanks webinar via Zoom den 9 december, kl 09.00-10.00. Det är kostnadsfritt! 

Anmäl dig nu

Innehåll:

09:00

Varför företag bör mäta sitt hållbarhetsarbete

Fredrik Nilzén, hållbarhetsexpert på Swedbank, sammanfattar hur det gick på COP26. Men framförallt ska Fredrik prata om varför företag bör mäta sitt hållbarhetsarbete. Hur kan företag följa upp effekten av hållbarhetsarbetet sett ur ett lönsamhetsperspektiv på kort och lång sikt? Vilka är utmaningarna för företag som, långsiktigt, skulle välja bort att mäta hållbarhet - och vad kan det få för konsekvenser?

Read more
Fredrik Nilzén
Head of Group Sustainability, Swedbank
09:15

Hur jobbar Matsmart med klimatberäkningar?

Karl Andersson, VD på Matsmart, kommer dela med sig av sin framgångsresa med den klimatsmarta företagsidén att rädda mat från att kastas och därmed involvera sina kunder i att minska sitt koldioxidutsläpp. Hur jobbar Matsmart med klimatberäkningar som t.ex. koldioxidutsläpp, klimatpåverkan och återvunnen energi?

Read more
Karl Andersson
Co-Founder & Partner, Matsmart
09:30

Konkreta tips som kan hjälpa till vid ett strategiskt hållbarhetsarbete

Therese Svensk, grundare och partner på PURE ACT, kommer med konkreta tips som kan hjälpa till vid ett strategiskt hållbarhetsarbete. Hur börjar ni när ni ska sätta upp mål för ert hållbarhetsarbete? Therese kommer även prata om metoder för att mäta hållbarhet samt gå in på målsättningar, nyckeltal och hur ni kan följa upp positiva och negativa bidrag.

Read more
Therese Svensk
Founder & Partner, PURE ACT
09:45

Samtal och Q&A

Avslutande samtal med talarna och moderatorn plockar upp frågor från publiken. 

Read more
Paulina Modlitba
Moderator

Talare

Fredrik Nilzén
Head of Group Sustainability, Swedbank

Läs mer

Karl Andersson
Co-Founder & Partner, Matsmart

Läs mer

Therese Svensk
Founder & Partner, PURE ACT

Läs mer

Paulina Modlitba
Moderator

Läs mer

Det kostnadsfria webinaret sker den 9 december 2021 kl 09.00-10.00.

Vi sänder via det digitala verktyget Zoom, du får länk till webinaret via mail. 

Frågor? Kontakta Breakit på event@breakit.se.

Kontakta oss:

Breakit
event@breakit.se

Breakit är Sveriges nyhetssajt om det nya näringslivet. Vi har på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden med 200 000 unika läsare varje vecka.