Från det svenska modeundret till det svenska hållbarhetsundret
Det svenska modeundret har växlat upp. Från hög modegrad till knivskarpt hållbarhetsarbete. Utmanare som sätter klimatet först. Modejättar som investerar miljoner.
Här finns klimatspårade plagg, uthyrning, cirkulärt mode och nya modeller kring second hand. Men här finns även förändrade strategier och uppdaterade affärsplaner.
Svenskt mode vill ta ansvar för sitt klimatavtryck. Det rör på sig – hos både etablerade aktörer och nya uppstickare. Kombinationen mode och hållbarhet förändrar klädindustrin. Hur ser entreprenörer, kunder och investerare på saken?
Har svensk klädindustri tagit täten – igen?
Vi har bjudit in några centrala personer för en mer hållbar klädindustri som kommer berätta om sina verksamhetsidéer och strategier.
Vi har Swedish Stockings som revolutionerat hur de tillverkar, marknadsför och säljer ett av de mest klassiska plaggen. Vi får höra Lindex hållbarhetschef Anna-Karin Dahlberg om hur stora modeföretag kan göra mer. Emelie Sellberg från Outdoor Buddies, vinnare av Swedbank rivstart, berättar om hur hon skapat framtidens outdoor-garderob på ett helt nytt sätt. Vi samtalar med Hanna Karlberg på Accenture och Tomas Zimmerman om hur hållbart mode ser ut på sista raden – och vart trenderna pekar. Paulina Modlitba modererar och fångar upp frågor.
Du kommer att få lyssna – och ställa frågor – till:
- Tomas Zimmerman, Head of Sustainable Finance på Swedbank
- Anna-Karin Dahlberg, Director of Sustainability på Lindex
- Emelie Sellberg, Co-founder på Outdoor Buddies
- Linn Frisinger, Grundare Swedish Stockings
- Hanna Karlberg, Technology Strategist på Accenture
- Paulina Modlitba är moderator och alla som deltar kommer att ha möjlighet att ställa frågor till experterna under webinaret.
Välkommen till Breakit och Swedbanks webinar den 13 september, kl 09.00-10.00. Det är kostnadsfritt!