Introduktion till systemtänkande
Så blir ditt bolag motståndskraftigt
Systemtänkande och ”resilience thinking” är två närbesläktade skolor som har fått fäste inom design, innovation och strategi de senaste åren. Särskilt i digitala sammanhang, där det används som lins i alltifrån affärsutveckling till ramverk för agila arbetssätt.
Systemtänkande inom innovation och affärsutveckling handlar om att skifta perspektiv från aktörer i systemet, till relationen mellan aktörer. För det är relationen mellan aktörer – och i samspelet mellan aktörer – som vi kan skapa en ny typ av förståelse som hjälper organisationer att fatta välgrundade beslut.
Systemtänkande hjälper organisationer att se helheten av de utmaningar de står inför och förstå hur de är länkade med andra problem inom och utanför företagets gränser. ”Resilience thinking” adderar ett värdefullt lager till det genom att guida organisationer att agera utifrån systemet för att skapa mer motståndskraftig och hållbar innovation och affärsutveckling.
För att förklara det väldigt förenklat – systemtänkande i en organisation är som att förbereda din organisation för ett maraton, där den ska kunna gå igenom både upp- och nedgångar.
Några av fördelarna med systemtänkande och resilience thinking:
- Att hitta in i sårbarheter och möjligheter, inom existerande affärsområden
- Öka organisationens flexibilitet och förmåga att verka med starka förändringskrafter
- Förbättrad kommunikation och samarbete både inom och utanför företaget