Värdera techbolag

Att kunna bedöma värdet på ett bolag och framförallt vad som påverkar det, blir allt viktigare i dagens snabbrörliga näringsliv – inte minst i tech-sektorn. Denna utbildning ger dig kunskaperna och verktygen du behöver för att värdera onoterade techbolag och förstå dynamiken vid försäljning av ett bolag. Kursen syftar till att du ska lära dig att på egen hand genomföra värderingsanalyser, bedöma andras värderingsrapporter eller driva värdebaserade affärsstrategier genom styrelse- eller ledningsarbete.

👩‍💻 Plats: Centrala Stockholm
💵 Pris: 11 900 kr exkl moms
Omfattning: En heldag
⏰ Tid:
09.00-17.00

🗓️ Anmälan till 28 januari 2025 ->

Utbildningen går igenom

    • En översikt av M&A-processen för techbolag
    • Hur olika typer av köpare (Private Equity, strategiska köpare etcetera) värderar bolag
    • Olika värderingsmodeller och metoder i teori och praktik
    • Värdedrivare – vad som ökar/minskar värde på företag
    • Företagsanalys och finansiell analys av techbolag
    • Olika sätt att strukturera en förvärvstransaktion
    • Hur finansiella tal och prognoser påverkar företagsvärdet
    • Olika typer intäkters inverkan på värdering
    • Varför SaaS-bolag värderas högt
    • Hur du gör finansiella analyser och läser och förstår finansiella rapporter

      Vem riktar sig kursen till?

      Dig som vill lära dig mer om en värderingsprocess inför en framtida exit eller förvärv av andra bolag, exempelvis M&A-ansvariga, företagsledare, ekonomichef, styrelseledamot eller ansvarig för strategisk utveckling.

        Mål med utbildningen

        • En översikt av M&A-processen för techbolag
        • En förståelse för olika marknadsaktörer
        • Kunskap om olika sätt att strukturera en förvärvstransaktion
        • Kunskap om de vanligaste värderingsmetoderna
        • En helhetssyn på vad som driver värden i tech-bolag

        Kursledare

        Mattias Borg

        Mattias Borg är civilekonom, med en gedigen bakgrund inom tech-branschen. Som entreprenör har han byggt och sålt flera bolag, genomfört en IPO och har även varit tidig investerare i flera start ups. Idag är han finansiell rådgivare på den nordiska M&A byrån Stratema med fokus på företagsöverlåtelser inom tech. Han har även internationell erfarenhet av tech-M&A från New York och Zürich.

        Läs mer

        Program

        09.00 Process, begrepp och marknadsaktörer

        • Grundläggande begrepp – skillnad på tidig och mogen fas
        • Översikt av M&A-processen
        • Olika sätt att betala för ett företag
        • Avkastningskrav/incitament för förvärv
        • Private Equity – vilken värderings- och investeringslogik som gäller
        • Strategiska köpare – vilken värderings- och investeringslogik som gäller
        • Vilken värderings- och investeringslogik som gäller för privatmarknad och publik aktiemarknad

        09.15 Värderingsmodeller

        • Olika sätt att värdera ett bolag
        • Multiplar (värderingar i förhållande till vinst)
        • Relativvärderingar (Peers), när bolaget värderas i relation till andra bolag i samma bransch
        • Finansiell värdering (Discounted Cash Flow, DCF), metod för att uppskatta värdet på en investering baserat på dess förväntade framtida kassaflöden
        • Alternativa värderingsmodeller

        10.15 Fika

        10.30 De vanligaste värderingsmetoderna för tech-bolag

        • Jämförbara M&A-transaktioner
        • Jämförbara publika värderingar
        • Case study

        12.00 Lunch13.00 Värdedrivare

        • Vad som driver värdet på ett bolag
        • Varför SaaS-bolag värderas högre
        • Olika intäkters inverkan på värdering
        • Churn (kundbortfall)
        • CLV - Customer Lifetime Value
        • Marknad

        15.00 Fika

        15.15 Företagsanalys och finansiell analys

        • Att läsa och förstå finansiella rapporter
        • Att läsa och förstå prognoser
        • Omarbeta rapporter och prognoser (normalisering)
        • Internationella aspekter
        • Strategiskt värde
        • Värdedrivare - identifiera och förstå vad som ökar/minskar företagsvärden

        16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut

        Kontakta oss:

        Erik Jespersen
        breakit@bonnierakademi.se

        Telefon: 070-426 05 35

        Breakit Akademi är en del av Bonnier Akademi som är en samlingsplats för cirka 150 utbildningar från Sveriges ledande utbildningsarrangörer inom B2B.

        Vanliga frågor och svar:

        Nedan finner du svar på de mest förekommande frågorna som våra kursdeltagare har. Hittar du inte svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

        Datumet på kurssidan passar mig inte - när lanseras fler tillfällen?
        Vi lanserar kurstillfällen löpande, men håll gärna utkik i våra nyhetsbrev och på kurssidan för uppdaterad information. Hör gärna av dig om du har önskemål om kommande kurstillfällen för en specifik kurs. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida.

        Jag är inbokad på en kurs - när får jag mer information?

        Du får en bokningsbekräftelse i samband med bokning av kursen. En kallelse med all praktisk information skickas i regel 7 dagar innan kursstart. Titta i skräpposten om dessa inte dyker upp i vanliga inkorgen.

        På vilken adress hålls kursen?

        För våra fysiska kurser fastställer vi lokal cirka en månad. Adress skickas med i kallelsen en vecka innan kursstart. Alla våra kurser hålls i centrala Stockholm, framförallt kring Stockholms Centralstation och vid T-banestationerna Odenplan och St:Eriksplan, samt vid Torsplan (10 min gång från St:Eriksplan). Våra lokaler i Göteborg finns vid Centralstationen och Avenyn.

        Kan jag delta digitalt på en fysisk kurs?

        På ett fysiskt kurstillfälle är det inte möjligt att delta digitalt.

        Jag har fått förhinder och kan inte delta på kursen - vad kan jag göra?

        Det är möjligt att av- och omboka kostnadsfritt fram till 30 dagar innan kursstart. Därefter kan du boka om till ett kommande kurstillfälle mot en ombokningsavgift. Du har alltid rätt att kostnadsfritt överlåta din kursplats till en kollega, så länge du meddelar oss innan kursstart. Observera att ombokning och avbokning måste ske skriftligen. Du hittar våra kontaktuppgifter på respektive kurssida samt i bokningsbekräftelsen.

        Var hittar jag kursmaterialet?

        Kursmaterialet finns bifogat i tack-mejlet som i regel skickas dagen efter avslutad kurs.

        Var hittar jag mitt kursintyg?

        Kursintyget skickas till dig i regel dagen efter avslutad kurs från mailadressen intyg@bonnierakademi.se med avsändaren Bonnier Akademi. Om du inte hittar mailet, vänligen titta i din skräppost. Du har sedan möjlighet att berätta om ditt kursdeltagande genom att dela kursintyget i dina sociala kanaler, till exempel på LinkedIn.