De senaste åren har svensk e-handel genomgått ett stålbad. Pressade marginaler, konkurser och bromsade expansionsplaner har präglat marknaden. Men nu, 2024, pekar mycket på att vändningen är nära. Så vad innebär det för dig som är entreprenör eller beslutsfattare inom svensk e-handel?
Hur agerar branschens ledare inför “e-handels stora comeback” – om den ens är på väg? Vilka spelregler gäller inför hösten 2024 och 2025? Och var lägger e-handelns största profiler och ledare sitt fokus just nu?
På E-com Day den 19 september 2024 samlar Breakit de ledande entreprenörerna, företagsledarna och investerarna från den nordiska e-handelsmarknaden för att djupdyka i strategierna och fokusområdena som gäller 2024.
E-com Day 2024
E-com Day 2024
19 september 12:00-18:00Epicenter, Stockholm
Årets E-com day är nu över – men varför inte kika in några av våra andra event?
Funding day
Datum: 13 november
Plats: Jacy'z Hotel & Resort Göteborg
På Funding Day Göteborg samlar vi scaleup-bolag, investerare och långivare för att utforska alla aspekter av finansiering för tillväxtbolag.
Growth Day
Datum: 29 november
Plats: Epicenter, Stockholm
Välkommen till Growth Day – här samlas Sveriges främsta entreprenörer och företagsledare för att djupdyka i de viktigaste frågorna för tillväxtbolag med ambitioner.
Om E-com day
E-com day är ett årligt e-handelsevent startat av nyhetssajten Breakit – som snabbt vuxit till att bli en självklar mötesplats för nordiska e-handlare. Under en halvdag samlas 250+ företagsledare under ett och samma tak för att lyssna till lärdomar och insikter från några av de tyngsta namnen inom branschen. Och för att knyta värdefulla kontakter.
Eventet riktar sig till dig som är:
- Beslutsfattare inom e-handel/retail: För dig som vill fördjupa dina kunskaper, metoder och verktyg för att stärka både ditt team och din verksamhet samtidigt som du expanderar ditt nätverk inom den svenska e-handeln.
- Entreprenörer inom e-handel: För dig som driver, bygger och expanderar ett e-handelsbolag och vill få strategier och verktyg för tillväxt samt träffa branschens ledande aktörer.
- Investerare: Som investerare får du exklusiva insikter om marknadstrender, chansen att träffa de hetaste uppstickarna och mingla med branschens tyngsta profiler.
📄 E-handelsrapporten 2024 – ingår för dig med biljett! På E-com day släpper Breakits redaktion sin unika kartläggning av branschen och de mest framgångsrika bolagen. Rapporten lanseras på eventet och ingår i biljettpriset för alla besökare inklusive en prova-på-prenumeration till Breakit Premium (värde 898 kr ex moms).
Agendan kommer att vara uppdelad i tre fokusområden ("Deep Dives"), där du kommer att kunna fördjupa dig i:
Customer acquisition & lojalitet
AI
Expansion
Program
Exklusivt samtalsforum – Fullbokat!
Innan det officiella programmet startar har du möjlighet att delta i djupgående diskussioner på ett specifikt ämne. Ta del av strategier, best practice och praktiska verktyg från andra ledare och entreprenörer inom e-handel.
Moderator är Klara Sernemyr, Breakit.
🍲 Registrering & lunch
Registreringen öppnar och lunch serveras. Passa på nätverka med andra entreprenörer, beslutsfattare och investerare innan vi drar igång!
🎉 Välkomna till E-Com Day 2024!
Dagens moderator Vigor Sörman, investerare och entreprenör, hälsar alla välkomna.
PR-profilen Redgert: Så bygger du varumärke inom e-handel – och bryter igenom bruset
Redgert Comms har arbetat med succévarumärken som Djerf Avenue och Caia Cosmetics samt stjärnor som Khloé Kardashian och Jennifer Lopez. Idag finns Redgert Comms i Stockholm, Helsingfors, London, Berlin, New York och Los Angeles. USA är den snabbast växande och företagets omsättning fortsätter att öka. Daniel Redgert är expert på att skapa buzz runt sina kunder och delar sina bästa verktyg för hur du bygger ett attraktivt varumärke och engagerar din målgrupp.
Grundarduon bakom kändisfavoriten: 2,5 miljoner sålda produkter världen över
Företaget har tagit världen med storm och fått draghjälp av stora kändisar. Efter ännu ett rekordår gör nu grundarna ett snabbt stopp i Stockholm – och Breakit har lyckats fånga dem för ett exklusivt samtal på scen. Kan du gissa vilka hemliga gäster som dyker upp? Det här vill du inte missa!
Exit Kitchentime: Lärdomarna från 10 år av att bygga e-handel (och misstagen på vägen)
Joel Falck, grundare av KitchenTime, fick in matjätten Bergendahls som majoritetsägare 2021 efter flera expansionsfaser och förändringar. Trots en pandemi som sköt försäljningen över 100 procent uppåt vid vissa tillfällen, stötte bolaget också på utmaningar såsom minskad omsättning och ökade förluster senare år. Här delar han med sig av de viktigaste lärdomarna från resan – och de misstag han aldrig gör om.
Så skaffar (och behåller) du nya kunder – utan att tömma kassan
Många e-handlare brottas med att skaffa nya kunder på ett lönsamt sätt. Hur attraherar du nya kunder utan att tömma budgeten? Hur säkerställer du att dina kunder fortsätter att handla hos dig? Och hur viktig är kundlojalitet för att attrahera riskkapital?
I en paneldiskussion med Aida Jammal på eEquity, Fedja Porobic på Porobic Group och Maja Nilsson Lindelöf på Lis Bonne Atelier, delar deltagarna sina bästa tips och strategier för effektiv kundanskaffning och lojalitetsbyggande.
The Evolution of Social Commerce: 3 Key Growth Drivers on TikTok
Under hösten 2024 lanserar TikTok sin rapport "Social Commerce 2.0: Driving Successful Growth on TikTok". TikTok kommer att presentera en exklusiv förhandsvisning av rapporten, som täcker landskapet för social commerce och hur ditt varumärke kan dra nytta av det.
Exklusiv rapport: E-Com Actions – så optimerar Sveriges e-handlare sina bolag
Vilka åtgärder har Sveriges främsta e-handlare genomfört för att optimera sina bolag under de senaste, tuffa åren? Breakit har kartlagt och pratat med de viktigaste aktörerna på marknaden – och tagit fram en lång lista av konkreta åtgärder som du som e-handlare kan implementera i din affär. Med Åsa Johansson, reporter.
Rapporten bygger på en kombination av djupintervjuer och enkätsvar.
☕ Fika & nätverkande
Mingla med andra deltagare och knyt nya kontakter inom bolagsbyggande och e-handelsbolag.
Hur miljardsuccén Ridestore använder AI för att optimera försäljning och lönsamhet
Ridestore, det framgångsrika streetwear- och outdoor-imperiet, har lyckats använda AI-predictions för att lösa en av e-handelns största utmaningar. Genom att snabbt analysera och optimera data har de förbättrat sin Sell-Through Rate och säkrat lönsam tillväxt. Elin Glommen Liljedahl, VD på Ridestore, berättar om deras framgång.
Marcus Tagesson, grundare av Dema AI och tidigare grundare av Babyshop, förklarar hur AI kan hjälpa e-handlare att få djupare förståelse av sina data och affär, för att uppnå långsiktig lönsamhet.
Insights: 3 konkreta actions inom hållbarhet – som stärker e-handlarnas affärer
Kan hållbarhet verkligen boosta kundnöjdhet och stärka ditt varumärke? Vad är risken med att inte ha hållbarhet på bolagets agenda? Thomas Svensson, Head of Partner, delar exklusiva insikter från Svea Banks rapport, baserad på svar från över 500 svenska e-handlare. Här är de konkreta hållbarhetsåtgärderna som gör skillnad – och e-handelsbolagen som lyckats bäst.
50 länder på 5 år: Nycklarna bakom doldisens e-handelssuccé
Ninepine, som tillverkar en kombination av träningskläder och vardagsoutfits, har varit en namn att räkna med sedan starten 2019. Grundarna Benjamin Lau och Kousha Torabi har tagit bolaget till över 50 länder på bara fem år, där Sverige bara står för en sjättedel av omsättningen. Fokus ligger på långsiktigt skalbara marknader utanför Norden. Vilka är nycklarna till deras internationella framgång? Grundarna avslöjar strategierna som driver företaget globalt.
Hemligheten bakom John Henrics tillväxtresa – så tog de sig över 200-miljonersstrecket
Trots att många e-handelsbolag kämpade med tillväxten förra året lyckades John Henric vända trenden. Med en tillväxt på 23% sprängde de 200-miljonersgränsen i omsättning. Tillväxtresan fortsätter, med nästan 40 000 nya kunder redan i år. Hemligheten? En ständig analys och optimering där de effektivt maxar varje kanal för att nå nya kunder. John Ekström, grundare och VD gästar E-Com Day och berättar om resan och arbetet med bibehålla stark tillväxt framåt.
🏆 Prisutdelning: Årets hållbara e-handelsresa 2024!
Breakit tillsammans med Svea Bank delar ut pris till Årets hållbarhetsresa inom e-handelsbranschen 2024! Därefter firar vi med bubbel och mingel!
Finalister 2024:
🥂 Exklusivt mingel: DJ & Drinks
Välkomna att mingla med deltagare & Sveriges främsta e-handelsbolag!
Talar-lineup
Hemlig grundarduo
Grundarduon bakom kändisfavoriten: 2,5 miljoner sålda produkter världen över
Företaget har tagit världen med storm och fått draghjälp av stora kändisar. Efter ännu ett rekordår gör nu grundarna ett snabbt stopp i Stockholm – och Breakit har lyckats fånga dem för ett exklusivt samtal på scen. Kan du gissa vilka hemliga gäster som dyker upp? Det här vill du inte missa!
John EkströmFounder & CEO, John Henric
Hemligheten bakom John Henrics tillväxtresa – så tog de sig över 200-miljonersstrecket
Trots att många e-handelsbolag kämpade med tillväxten förra året lyckades John Henric vända trenden. Med en tillväxt på 23% sprängde de 200-miljonersgränsen i omsättning. Tillväxtresan fortsätter, med nästan 40 000 nya kunder redan i år. Hemligheten? En ständig analys och optimering där de effektivt maxar varje kanal för att nå nya kunder. John Ekström, grundare och VD gästar E-Com Day och berättar om resan och arbetet med bibehålla stark tillväxt framåt.
Maja Nilsson Lindelöf Founder & CEO, Lis Bonne Atelier
Så skaffar (och behåller) du nya kunder – utan att tömma kassan
Många e-handlare brottas med att skaffa nya kunder på ett lönsamt sätt. Hur attraherar du nya kunder utan att tömma budgeten? Hur säkerställer du att dina kunder fortsätter att handla hos dig? Och hur viktig är kundlojalitet för att attrahera riskkapital?
I en paneldiskussion med Aida Jammal på eEquity, Fedja Porobic på Porobic Group och Maja Nilsson Lindelöf på Lis Bonne Atelier, delar deltagarna sina bästa tips och strategier för effektiv kundanskaffning och lojalitetsbyggande.
Daniel RedgertFounder, Redgert Comms
Daniel Redgert är en framstående PR-profil och grundare av kommunikationsbolaget Redgert Comms, ett riktig snabbväxare med kontor i Stockholm, Helsingfors, London, Berlin, New York och Los Angeles.
PR-profilen Redgert: Så bygger du varumärke inom e-handel – och bryter igenom bruset
Redgert Comms har arbetat med succévarumärken som Djerf Avenue och Caia Cosmetics samt stjärnor som Khloé Kardashian och Jennifer Lopez. Idag finns Redgert Comms i Stockholm, Helsingfors, London, Berlin, New York och Los Angeles. USA är den snabbast växande och företagets omsättning fortsätter att öka. Daniel Redgert är expert på att skapa buzz runt sina kunder och delar sina bästa verktyg för hur du bygger ett attraktivt varumärke och engagerar din målgrupp.
Aida JammalInvestment Professional, eEquity
Så skaffar (och behåller) du nya kunder – utan att tömma kassan
Många e-handlare brottas med att skaffa nya kunder på ett lönsamt sätt. Hur attraherar du nya kunder utan att tömma budgeten? Hur säkerställer du att dina kunder fortsätter att handla hos dig? Och hur viktig är kundlojalitet för att attrahera riskkapital?
I en paneldiskussion med Aida Jammal på eEquity, Fedja Porobic på Porobic Group och Maja Nilsson Lindelöf på Lis Bonne Atelier, delar deltagarna sina bästa tips och strategier för effektiv kundanskaffning och lojalitetsbyggande.
Elin Glommen LiljedahlCEO, Ridestore
Hur miljardsuccén Ridestore använder AI för att optimera försäljning och lönsamhet
Ridestore, det framgångsrika streetwear- och outdoor-imperiet, har lyckats använda AI-predictions för att lösa en av e-handelns största utmaningar. Genom att snabbt analysera och optimera data har de förbättrat sin Sell-Through Rate och säkrat lönsam tillväxt. Elin Glommen Liljedahl, VD på Ridestore, berättar om deras framgång.
Marcus Tagesson, grundare av Dema AI och tidigare grundare av Babyshop, förklarar hur AI kan hjälpa e-handlare att få djupare förståelse av sina data och affär, för att uppnå långsiktig lönsamhet.
Kousha TorabiCo-Founder & Co-CEO, Ninepine
E-handelsentreprenören Kousha Torabi, tillsammans med Benjamin Lau, ligger bakom uppstickaren Ninepine. Företaget specialiserar sig på minimalistiska träningskläder och har snabbt gjort sig ett namn inom branschen.
50 länder på 5 år: Nycklarna bakom doldisens e-handelssuccé
Ninepine, som tillverkar en kombination av träningskläder och vardagsoutfits, har varit en namn att räkna med sedan starten 2019. Grundarna Benjamin Lau och Kousha Torabi har tagit bolaget till över 50 länder på bara fem år, där Sverige bara står för en sjättedel av omsättningen. Fokus ligger på långsiktigt skalbara marknader utanför Norden. Vilka är nycklarna till deras internationella framgång? Grundarna avslöjar strategierna som driver företaget globalt.
Jacob FribergBrand Partnerships Manager, TikTok Nordics
The Evolution of Social Commerce: 3 Key Growth Drivers on TikTok
Under hösten 2024 lanserar TikTok sin rapport "Social Commerce 2.0: Driving Successful Growth on TikTok". TikTok kommer att presentera en exklusiv förhandsvisning av rapporten, som täcker landskapet för social commerce och hur ditt varumärke kan dra nytta av det.
Joel FalckActing CEO Babyshop, Co-Founder KitchenTime
Joel Falck är medgrundare av KitchenTime och ny vd på Babyshop, som nyligen påbörjade en rekonstruktion. Hans mål är att vända Babyshop till positivt kassaflöde och säkerställa långsiktig lönsamhet.
Exit Kitchentime: Lärdomarna från 10 år av att bygga e-handel (och misstagen på vägen)
Joel Falck, grundare av KitchenTime, fick in matjätten Bergendahls som majoritetsägare 2021 efter flera expansionsfaser och förändringar. Trots en pandemi som sköt försäljningen över 100 procent uppåt vid vissa tillfällen, stötte bolaget också på utmaningar såsom minskad omsättning och ökade förluster senare år. Här delar han med sig av de viktigaste lärdomarna från resan – och de misstag han aldrig gör om.
Elvira ErikssonCo-founder & CEO, Mockberg
Så skaffar (och behåller) du nya kunder – utan att tömma kassan
Många e-handlare brottas med att skaffa nya kunder på ett lönsamt sätt. Hur attraherar du nya kunder utan att tömma budgeten? Hur säkerställer du att dina kunder fortsätter att handla hos dig? Och hur viktig är kundlojalitet för att attrahera riskkapital?
I en paneldiskussion med Aida Jammal på eEquity, Fedja Porobic på Porobic Group och Maja Nilsson Lindelöf på Lis Bonne Atelier, delar deltagarna sina bästa tips och strategier för effektiv kundanskaffning och lojalitetsbyggande.
Benjamin LauCo-Founder & Co-CEO, Ninepine
E-handelsentreprenören Benjamin Lau, tillsammans med Kousha Torabi, ligger bakom uppstickaren Ninepine. Företaget specialiserar sig på minimalistiska träningskläder och har snabbt gjort sig ett namn inom branschen.
50 länder på 5 år: Nycklarna bakom doldisens e-handelssuccé
Ninepine, som tillverkar en kombination av träningskläder och vardagsoutfits, har varit en namn att räkna med sedan starten 2019. Grundarna Benjamin Lau och Kousha Torabi har tagit bolaget till över 50 länder på bara fem år, där Sverige bara står för en sjättedel av omsättningen. Fokus ligger på långsiktigt skalbara marknader utanför Norden. Vilka är nycklarna till deras internationella framgång? Grundarna avslöjar strategierna som driver företaget globalt.
Marcus TagessonCo-Founder, Dema
Hur miljardsuccén Ridestore använder AI för att optimera försäljning och lönsamhet
Ridestore, det framgångsrika streetwear- och outdoor-imperiet, har lyckats använda AI-predictions för att lösa en av e-handelns största utmaningar. Genom att snabbt analysera och optimera data har de förbättrat sin Sell-Through Rate och säkrat lönsam tillväxt. Elin Glommen Liljedahl, VD på Ridestore, berättar om deras framgång.
Marcus Tagesson, grundare av Dema AI och tidigare grundare av Babyshop, förklarar hur AI kan hjälpa e-handlare att få djupare förståelse av sina data och affär, för att uppnå långsiktig lönsamhet.
Thomas SvenssonHead of Partner, Payments, SVEA
Emma Lindgren är expert på konsumtion och digital handel på Svea Bank, som har över fyrtio års erfarenhet av att stödja företag med likviditetslösningar.
Insights: 3 konkreta actions inom hållbarhet – som stärker e-handlarnas affärer
Kan hållbarhet verkligen boosta kundnöjdhet och stärka ditt varumärke? Vad är risken med att inte ha hållbarhet på bolagets agenda? Thomas Svensson, Head of Partner, delar exklusiva insikter från Svea Banks rapport, baserad på svar från över 500 svenska e-handlare. Här är de konkreta hållbarhetsåtgärderna som gör skillnad – och e-handelsbolagen som lyckats bäst.
Åsa JohanssonReporter, Breakit
Exklusiv rapport: E-Com Actions – så optimerar Sveriges e-handlare sina bolag
Vilka åtgärder har Sveriges främsta e-handlare genomfört för att optimera sina bolag under de senaste, tuffa åren? Breakit har kartlagt och pratat med de viktigaste aktörerna på marknaden – och tagit fram en lång lista av konkreta åtgärder som du som e-handlare kan implementera i din affär. Med Åsa Johansson, reporter.
Rapporten bygger på en kombination av djupintervjuer och enkätsvar.
Vigor SörmanEntreprenör, investerare & moderator
🎉 Välkomna till E-Com Day 2024!
Dagens moderator Vigor Sörman, investerare och entreprenör, hälsar alla välkomna.
Klara SernemyrModerator, Breakit
Exklusivt samtalsforum – Fullbokat!
Innan det officiella programmet startar har du möjlighet att delta i djupgående diskussioner på ett specifikt ämne. Ta del av strategier, best practice och praktiska verktyg från andra ledare och entreprenörer inom e-handel.
Moderator är Klara Sernemyr, Breakit.
Samtalsledare i samtalsforum med start 10:30 (endast för anmälda)
Tom FluméGrundare och vd, Moss & Noor
🗣️ Finansieringsstrategier: Den optimala finansieringsmixen för e-handlare.
Jessika ÖdlingMeasurement Engineer, Dema
🗣️ Mätning och optimering av marknadsinsatser med AI: MMM, attribution och incrementality.
Peter HesslinExpert på e-handelslogistik
🗣️ Leverans & returer: Den optimala leverans- och returstrategin.
Carl SetterbergHead of Epicenter Store
🗣️ Synergi mellan online och fysisk handel: Komplettera online-försäljningen med showroom.
Gå med som partner 🤝
Som partner till E-Com Day når du beslutsfattare på Sveriges mest framgångsrika e-handelsbolag – både etablerade och tillväxtbolag.
Våra partnerskap inkluderar allt från scentid och monterytor till kreativa koncept – allt anpassat efter dina behov. Du och ditt företag når dessutom ut i all kommunikation kopplat till eventet inför, under och efter – native-artiklar, sociala medier, exponering på sajt* samt nyhetsbrev.
Stärk ditt varumärke i målgruppen, gör konkreta affärer och nå ut till tusentals beslutsfattare på e-handelsbolag.
Kontakta oss så tar vi fram det optimala upplägget för dig!
*Breakit.se når varje vecka 250.000 beslutsfattare inom tech och affärer.