Breakit E-com Awards 2025


🚀 Revenue Rocket

I samband med årets stora E-handelsrapport kommer Breakits redaktion även att kartlägga branschens 25 hetaste uppstickare år 2025.

Det bolag som gjort procentuellt störst tillväxt, bland de 25 uppstickarna, mellan 2023 till 2024 blir årets Revenue Rocket.

De som gör upp om titeln – och vem som tar hem segern – avslöjas på E-com Day 2025.


🌟 Brightest Star
Powered by Svea

Priset delas ut till en framstående e-handelsprofil och det går till såhär:

Steg 1 – Nominering: Allmänheten nominerar kandidater som de anser har gjort avtryck inom e-handeln.
Steg 2 – Urval: En särskilt utsedd expertjury granskar samtliga nomineringar och utser fem finalister.
Steg 3 – Röstning: Finalisterna presenteras på vår sajt, där allmänheten får möjlighet att rösta fram den slutgiltiga vinnaren.

Finalisterna avslöjas på sajt (och röstningen öppnar) 25 augusti.

🌱 Sustainable Journey
Powered by Svea

Priset tilldelas ett framträdande e-handelsbolag som aktivt arbetar för att minska sitt klimatavtryck och där hållbarhet genomsyrar hela verksamheten.

Vinnaren för det här priset får också:

• 25 000 kronor att donera till valfri välgörenhetsorganisation med 90-konto.
• Annonsutrymme på Breakit via en native-artikel med 10 000 läsningar att publicera under 2025 (värde 75 000 kr)

Allmänheten nominerar kandidater. En särskild tillsatt expertjury utser därefter slutgiltiga vinnaren.

Finalisterna avslöjas på sajt 25 augusti.

Priserna delas ut på scen under E-com Day 24 september 2025. Utöver äran får alla vinnare ett diplom, statyett i glas och medial uppmärksamhet under och efter eventet.

E-com Brightest Star

Rösta på den person du tycker förtjänar att vinna priset.

Kriterier för priset:

• Utmärka sig med nyskapande, affärsdrivande initiativ inom e-handel under det gångna året.

• Är en ledare eller talang som inspirerar andra genom mod, skicklighet och nytänkande.

• Bidrar till branschens utveckling genom ansvarsfullhet och hållbar innovation.

Eventsida
Karin Ebbinghaus – Revive Retail

Karin Rehnberg

Grundare och vd, Revive Retail

Karin Rehnberg grundade Revive Retail 2021 och har på kort tid byggt bolaget till en ledande aktör inom cirkulär e-handel. Revive har utvecklat en teknisk plattform som gör det möjligt för modebolag att sälja second hand direkt i sina egna kanaler. Under de senaste två åren har bolaget sajnat tunga namn som Lindex och Bubbleroom, vunnit fyra av fem drakar i Draknästet och attraherat riskkapital för att skala sin affär. Resultatet är en modell som minskar nyproduktion, förlänger livslängden på plaggen och samtidigt driver lönsamhet – med hållbarhet i kärnaffären, inte som sidospår.

Motivering

På bara två år har Karin Rehnberg gjort Revive Retail till en pionjär inom secondhand och cirkulär e-handel. Hon har knutit till sig några av Nordens största modebolag och utvecklat en plattform som gör det möjligt för e-handlare att erbjuda kunder en friktionsfri peer-to-peer-lösning direkt i butiken. Med strategisk skärpa och djup förståelse för kundbeteenden har hon skapat en affärsmodell som är både hållbar och skalbar – och är samtidigt en förebild som visar att innovation och hållbarhet kan gå hand i hand.

Oscar Rundqvist – eComID

Oscar Rundqvist

Grundare och vd, eComID

Oscar grundade eComID 2023 efter att ha sett returvolymerna explodera under pandemin. Med bakgrund inom tillväxt och digital kundupplevelse på H&M insåg han hur modebranschens höga returer både belastade ekonomin och miljön. Med stöd från investerare som H&M Group Ventures och CapitalT har bolaget vuxit snabbt, säkrat ca 32 miljoner kronor i finansiering, och används idag av över en miljon konsumenter och över 40 varumärken. Plattformen omsatte ca 1,4 miljoner kronor 2024 och växer snabbt genom att hjälpa modehandlare minska returer och koldioxidavtryck.

Motivering

Under Oscars ledning har eComID visat hur e-handel kan förenas med innovation, hållbarhet och ett tydligt kundfokus. Genom banbrytande initiativ och modigt nytänkande driver bolaget både tillväxt och minskade returer, samtidigt som det inspirerar branschen till större ansvar och långsiktig förändring. Oscar är en katalysator för positiv utveckling – en förebild för hur framtidens e-handel kan bli både lönsam och hållbar.

Helena Karlinder-Östlundh – Nelly Group

Helena Karlinder-Östlundh

Vd, Nelly Group

Helena Karlinder-Östlundh tillträdde som permanent vd för Nelly Group i september 2023. På bara ett år lyckades hon vända utvecklingen – från förlust till vinst. 2024 ökade rörelseresultatet från 11 till 93 miljoner kronor, och vändningen fortsatte 2025 med tvåsiffrig tillväxt. Under andra kvartalet 2025 ökade omsättningen med 15 procent till 362 miljoner kronor, samtidigt som rörelseresultatet nästan fördubblades till 55 miljoner kronor. Med bakgrund som konsult på McKinsey och i ledande HR-roller inom detaljhandel har Helena Karlinder-Östlundh bred erfarenhet av transformation och tillväxt i både turn-around- och hyper-growth-bolag.

Motivering

Helena Karlinder-Östlundh har på kort tid förvandlat Nelly från ett krisande modebolag till en lönsam framgångssaga. Hon har bevisat att mod, tydligt ledarskap och skarp strategi kan vända ett sjunkande skepp till att segla i medvind. Med fokus på effektivitet, varumärkesstyrka och långsiktig lönsamhet visar hon vägen för hur man leder ett modebolag genom en tuff marknad – och gör det med både resultat och inspiration.

Joel Löwenberg – Gymkompaniet

Joel Löwenberg

Vd, Gymkompaniet

Joel Löwenberg började på Gymkompaniet i kundtjänsten efter att av en slump träffat den dåvarande ägaren på ett tåg. Fyra år senare, 2015, köpte han hela bolaget och klev in som vd – då med en omsättning på 2,5 miljoner kronor. I dag omsätter Gymkompaniet närmare 100 miljoner kronor, med en tillväxt på 23 procent senaste året. Bolaget, med sina knappt 10 anställda, är idag en av Sveriges snabbast växande e-handlare inom segmentet träningsutrustning. Joel Löwenberg är också en välkänd röst inom branschen tack vare sin transparens och bjussiga sätt att dela kunskap och erfarenheter i sina sociala kanaler.

Motivering

Med ett transparent och engagerande sätt delar Joel Löwenberg sina lärdomar, väcker tankar och skapar engagemang i hela branschen. Gymkompaniet växer kraftigt och har ett tydligt hållbarhetstänk – exempelvis genom golv av återvunna däck. Joel Löwenbergs ledarskap kännetecknas av att han lyckas kombinera konsten att vara kunnig, rolig, rak och samtidigt ödmjuk. Han är framgångsrik utan ett uns av hybris, och inspirerar både kollegor och konkurrenter att bli bättre.

Emma Rosman – Mai

Emma Rosman

Grundare, Mai

Emma Rosman är medgrundare av Mai, verksam sedan 2021. Tillsammans med team från bland annat Kry, Epidemic Sound, Spotify och Klarna har hon med Mai skapat en AI-driven plattform som gör det enkelt att sälja second hand-kläder. Tjänsten hanterar prissättning, annonsering och köpkontakt på flera olika second hand-plattformar. Säljaren behåller 80 procent av köpesumman – samtidigt som bolaget menar att chansen till försäljning ökar gånger tre – och till ett högre slutpris. Plattformen bygger på machine learning och automation, och har hittills växlat upp kraftigt, attraherat kapital, minskat förluster och mer än fördubblat omsättningen.

Motivering

Emma Rosman har med Mai anpassat sig snabbt till det nya marknadsläget med fokus på lönsamhet, och bolaget sticker ut genom sin AI-drivna approach till secondhand-shopping. Hon visar på kraften i att kombinera tech, e-handel och hållbarhet och lyckas locka nya målgrupper som annars inte tagit steget mot cirkulär konsumtion. Med sitt ledarskap visar Emma Rosman att framtidens modehandel inte bara kan vara lönsam – utan också hållbar och samtidigt skalbar.


E-com Sustainable Journey

Juryn utser den slutgiltiga vinnaren. Se finalister nedan.

Kriterier för priset:

• Påbörjat en omställning mot en affärsmodell med netto-noll klimatavtryck som mål.

• Integrera hållbarhet i hela verksamheten – från strategi till vardagsbeslut.

• Vara ett föredöme som inspirerar andra i branschen att ta ansvar för framtidens hållbara e-handel.

🏅 Apotea
🏅 Care of Gerd
🏅 PS Auction
🏅 Refurbed
🏅 Västerbottenssåpa


Årets jury

Mårten Sjölin
Konsult och partner, Sjölin & Löfgren

Läs mer

Mattias Berg
CFO och COO, Asket

Läs mer

Matilda Andersson
Nyhetschef, Breakit

Läs mer

Rikki Thornton
Head of Marketing - Payments, Svea

Läs mer

Magdalena Caesar
Business Area Manager, Svea

Läs mer

Säkra din plats på eventet!

Breakit logga

Gå tillbaka till startsidan – se tema, talare och årets program