Ny som marknadschef – så gör du ett superjobb

4 av 5 i betyg av tidigare deltagare ⭐️

Har du utvecklats i din roll som marknadsförare och ska få eller har fått en ny tjänst med utökat ansvar? Eller har du ambitioner att i framtiden bli en marknadschef? Denna fördjupningskurs riktar sig till dig som behöver rusta upp och utveckla dina kunskaper i specifika områden som krävs av en marknadschef. 

🗓 Kursstart: 22 september
Omfattning: 1 heldag, kl. 09:00-17:00
👩‍💻 Plats: Sveavägen 9, Stockholm eller distans

Mer information och anmälan till höstens datum hittar du här.

Som marknadschef har du ett helhetsansvar för företagets varumärke, kundresor och tillväxt samt att säkerställa att du har ett framgångsrikt team. Hur vill du att ditt team ska jobba med målgrupper, personas och drivkraftsanalyser? Vad ska era tillväxtmål vara och hur når ni nya marknader? Tre områden du behöver ha bra koll på är digitala plattformar och verktyg, analys och strategi.

Du kommer lära dig:

Segmenteringar för fokuserad tillväxt

Kundbeteenden och psykologiska insikter i hur din kund resonerar och agerar, för att kunna utveckla kundresan

✅ Hur du analyserar marknadsinvesteringar

✅ Hur du säkerställer nyckelkompetenser och bygger ett framgångsrikt team

✅ Hur du allokerar budget för att skapa varumärkeskännedom

✅ Organisera mätning och KPIer

Digitala plattformar och kanalval – vilka ska ni välja, eller välja bort?

✅ Praktiska kunskaper för att bli trygg i rollen som marknadschef

✅ Skapa helhetsförståelse för resultat, analys och KPI:er för sig själv, sin avdelning och hela bolaget

Tack för en mycket givande kurs igår. Super relevant och bra spridning för att bara vara en dag. Passar en ny marknadschef som mig utmärkt!

— Kevin Larsson, marknadschef Sesol

Innehåll

09:00-10:30 Kanalval och segmentering för fokuserad tillväxt

Segmentering känns kanske som världens tråkigaste ord men är nyckeln till att få ihop tillväxt, kampanjer och inflytande inom varje bolag. Den som äger synen på hur ni segmenterar existerande kunder, marknaden och framtida tillväxt kommer att vara oumbärlig inom bolaget. Vi går igenom hur ni ska arbeta med målgrupper, personas och drivkraftsanalyser. Har ni skarpa tillväxtmål och behöver nå nya marknader är detta tiden för att räta ut hur ni gör det.

    10:30-12:00 Budget, resultatanalys & KPIer

    Hur ska du allokera den budget du får för att skapa varumärkeskännedom, öka konverteringar och tillväxt? Hur är det egentligen med ROI och ROAS? Hur ska man organisera alla olika mätningar som görs för att skapa helhetsförståelse för sig själv, sin avdelning och hela bolaget? Här går vi igenom olika sätt att organisera och resonera kring mätning och KPIer. Vi diskuterar hur man på bästa sätt analyserar och presenterar både data gällande kundbeteenden och varumärket.

    12:00 - 13:00 Lunch

    13:00-14:00 Digitala plattformar och kanalval

    Vilka digitala kanaler ska ditt företag välja – eller välja bort? Och varför? Hur kan du jobba mellan de olika plattformarna för att ditt varumärke ska få en röd tråd genom alla kanaler – och en tydlighet mot kund som skapar varumärkesbyggnad och i sin tur konverteringar?

    14:00-14:20 Kaffepaus och diskussion

    14:20-15:00 Långsiktigt vs. kortsiktigt

    En ständig diskussion som är relevant inom alla bolag. Hur ska man förhålla sig till den och driva denna frågan och kompetensen intern inom ett bolag för att säkerställa att ledning kan fatta rätt beslut? Vi diskuterar olika sätt att analysera hur mycket av ens marknadsinvesteringar som ska läggas på kort vs. lång sikt beroende på i vilket stadie bolaget befinner sig. 

    15:00-16:30 Så bygger du ett framgångsrikt team

    Vilka kompetenser och processer behövs för att vinna på marknaden idag. Vad är nycklarna till att lyckas och vad behövs för att uppnå dem. Vi listar nyckelkompetenser och varför de är viktiga att få på plats. Dessa följs upp genom en diskussion mellan alla deltagare för kunskapsutbyte och tips.

    16:30-17:00 Avslut och summering

    Boka nu

    Heltäckande kurs ypperligt presenterat av Erik. Teori och praktik i skön harmoni!

    — Tidigare kursdeltagare

    Om kursledaren:

    Erik Modig

    Erik Modig är ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, och en av Sveriges främsta experter kring kundpsykologi, marknadsstrategi och kommunikation. Han delar sin tid mellan att skriva och föreläsa om de senaste teorierna och metoderna bakom hur kommunikation förändrar människors val. Hans senaste bok “Bang for the buck” blev 2017 utsedd till Årets Marknadsföringsbok i Sverige.

    Läs mer

    Kontakta oss:

    Breakit
    event@breakit.se

    Breakit är nyhetssajten som på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden med över 250 000 unika läsare varje vecka.

    Breakit Crash Course är vår utbildningsdel med kurser som är till för dig som snabbt och smidigt vill kompetensutveckla dig själv – och ditt bolag.